SUNT ROMAN



Sunt Roman.
Este un dat al fiintei mele.M-am nascut pe pamantul acesta locuit de un popor care nu e nici mai rau , nici mai bun decat restul popoarelor lumii. Spune Dan Puric, si imi place ce spune,ca el a cunoscut Romania din trecutul ei glorios, si pt aceasta , desi prezentul este ingenunchiat, spera sa traiasca viitorul maret. Aveam si noi uscaturile noastre, ca ori ce natie. dar avem atatea atuuri, atatea valori. crestinismul ortodox, o limba muzicala, francofonica, un alfabet latin, care inlesneste studiul din alte limbi resurse naturale,  ...un relief variat, oameni calzi, oameni reci, si de nu ar fi cei reci nu i-am aprecia pe cei calzi. 
Am simtit nevoia acestei postari, pt ca de fiecare data, in preajma lunii decembrie se trezesc multi sa isi planga zilele ca sunt romani. Zic ca suntem lasi. Ca rabdam starea de lucruri actuala. ca de ce nu iesim in strada. Romanul nu e violent prin definitia lui.  Vedeti, si relieful nostru  are curbe line, nu bruscheaza peisajul, urci de la granita spre centru, catre munti, ca apoi sa cobori domol spre mare. Non violenta acesta este si inteleapta , pe undeva. S-a rasculat tineretul englez, acum,, cu criza. si? ce-a facut? nimic. S-au rasculat grecii, francezii, italienii, si? ce-au facut? Nimic. Nu e momentul rascoalei acum. Globalizarea a facut ca , daca e ceva putred in Danemarca , sa miroasa pana la noi. Si lumea se convulsioneaza acum. acum e inteleapta pacea. mare lucru este pacea.Ce ma doare cel mai mult e ca ne numesc lasi, romani care au plecat afara sa munceasca. ziceau ca nu mai suportau.Ce? Mafia? Coruptia? Hotia?  Dragii mei, nu noi am inventat astea pe pamant. Le-am importat odata cu drogurile, cu ong-urile, cu libertatile desantate. Nu vedeti ca drepturile omului au ajuns doar pretext pt a-si baga nasul unele superputeri in treburile interne ale altor natiuni? 
Dar fiecare are dreptul la opinie. Deci si eu. Asa ca opinia mea e ca, daca tot ai alergat dupa un trai mai bun, macar nu jigni natia, si statul, care ti-a facilitat studiile timp de 12, 16 ani de zile, nu arata cu degetul patria care te-a format , in cultura ei CRESTIN-EUROPEANA, ceea ce esti.Te-ai fi nascut in africa sau in Mozambic...abia acum coborai, cu banana-n gura,pe pamant.E drept, te puteai naste si la Paris, ceea ce era, sigur un avantaj. dar cert aveai si dezavantaje.  Si ma intreb, daca tara de provenienta o tradezi, si-ti bati joc de ea, aratandu-o cu degetul, cum vei face cu tara adoptiva , la primul tau esec???
 Nu !!! nu suntem nici mai lenesi, nici mai lasi, nici mai altfel decat toti cei din cultura noastra, europeana.  Cititi tratatele lui Eminescu, dupa ce a venit din occident, si va ve-ti regasi in ele. Balcanoismul asta al nostru, ne-a dezavantajat, poate , in unele privinte, dar ne-a si salvat adesea ca popor , si prin noi, a salvat europa.  
Am fost si eu, prin natura activitatii mele zilnice, in cateva tari, nu multe. Ungaria, Austria, Italia, Spania, Grecia, Israel, Palestina, Iordania, Egipt, Ucraina. Am avut ce aprecia. Am avut ce dezaproba. Mau impresionat lucruri , si m-au scarbit persoane. Cred ca acelasi fapt se intampla si cu cei ce-mi viziteaza tara.  
Personal, consider ca cei ce pleaca, si dupa aceea ne arata cu degetul, sunt lasi, nu noi cei ce din dragoste, dar mai bine zis, IUBIRE de tot ce inseamna romanismul,  muncesc aici, pe bani putini, stiind ca nu banii ii fac fericiti. Cat dureaza viata ta, prietene instrainat? Ai plecat sa-ti faci un rost. Si ai iesit din rost. Lasand la o parte, cea mai mare avere a Romaniei, ortodoxia sangvinica, asi spune, pt ca in sange suntem ortodocsi. avem mila fara sa mi-o impuna vre-o lege. EU  ROMANUL, NU STIU sA BEAU BERE NEMTEASCA! DAR UN PAHAR DE VIN TI-L DAU, SI LA MASA TE ASEZ, FARA SA TE INTREB CAT PLATESTI PT ASTA.
Tu, instrainatule,ai banul, si traiesti mai frumos cu confortul occidentului, si cand vi acasa, daca mai vi, imi amintesti cat sunt de inapoiat, si eu te ascult cuminte, cu ochii mari, imaginandu-mi doar ce-mi spui. Ba incepi sa uiti accentul limbii in care mama ta iti canta, leganandu-te pe picioare: "nani, nani, puisor, dormi cu mama , somn usor. " 
Sti care-i diferenta?Criteriul valorilor mele e altul.
Eu prefer traiul acesta in stilul meu balcanic. Apa asta vreau s-o beau, pt ca sufletul meu mi-e mai cald si imi e mai bine aici, langa ai mei, asa cum sunt ei. Si, sa sti, ca ai mei nu sunt cum ii vezi tu!!! e dreptul tau la opinie. dar opinia nu e necesar sa fie si asemenea ADEVARULUI MEU.
Pe mine, cand oi muri, vreau sa ma prohodeasca in limba in care mi-am spus bucuriile, si mi-am plans tristetile. vreau sa pot sa strig , cand sunt pe pat de moarte, ca ulltim cantec de lebada, MAAMAA!!! si nu maman, maicitze, mather., si doresc sa nu mor un strain printre niste oameni care nici macar nu stiu ca exist in blocul lor.
  Am o sora plecata in  Australia, sa-mi traiasca. Si imi spunea ca are niste vecini, uite-asa -si -asa. adica , ma rog, aia sunt tineri, in dreapta niste mosi, mai incolo niste gay... si ma gandeam , zambind:"ete mai, s-a dus tzatza valentina in australia :). Adica, vezi?  Dom'le, romanasu' nostru, trebuie sa stie ! sa stie cu cine are de aface. cine ii e vecin, daca intra cineva la vecinu, hop si noi la vizor , sa vedem cine e ? ce i-a adus? unii se opresc aici.altii merg mai departe, se ajuta intre vecini, na o cana de ulei, mai da-mi una de zahar, . balcanisme de-astea , stiti. Nu suntem indiferenti cu ce se-ntampla in jurul nostru.
 Citeam intr-un ziar ca in metroul din L.A. a murit un batran. mai bine de 6 ore nimeni nu a stiut ca e mort. Statea , pe scaun , mort. Se asezau altii, langa mort. Se ridicau, veneau altii langa mort. Tarziu, cand culoarea pielii arata decesul, s-a sesizat cineva. Pai romanu, mai ales la mort, se strange ca musca.  daca va cade in mana nuvela "Ce mult Te-am iubit" a lui Zaharia Stancu, cititi-o si veti vedea si acolo filosofia romanului despre mort., omul mort.
In concluzie, suntem un popor ca oricare altul, ba chiar as spune ca avem  ceva picanterii in plus, si asta ne bucura viata, facandu-ne sa nu simtim lipsa superconfortului trait de occident. 


                                                           IARNA

Hai iarna , lasa-ti alba fata
Catre trudita glie romanesca
Sa speli catre odihna
Oase goale.
Sa cresti catre izbanda
Noi odoare.

Si vino peste munti si vai
Sa cercetezi, ningand,feciorii tai.
Pe care toamna ce abia trecu
Barbati cu plozi, iata-i facu.


Coboara iarna-n baragan
Ingrasa , sub nameti  al holdei lan
Si biciuie din crivat ca din bici,
Pe toti ce-au vrut sa fure de pe-aici
Averi , pamant, si suflete plapande.
Alunga-i de la noi  catre nici unde.

Aseaza-ti iarna pletele carunte
Pe-a  Dunarilor tulburate unde.
Asculta-i oful si alina-i valul
Si mangaie-i spre mari , obrazul.

Fruntea pune-o obosita
peste dobrogea tihnita
Si mangaie cu mana stanga
Pamantul Basarabiei, plapanda.

Si lasa-mi ochii sa te vada
Cum vi si fluieri printre munti.
Iarna cu boboci de gheata
Si cu lupi urland a nunti.

                                      22 decembrie 2010
                                            barlog
                                            h 2.00

Comentarii

Postări populare