DESPRE TINERII DE AZI ȘI DE IERI, DESPRE POPORUL CREDINCIOS DE IERI ȘI DE AZI
DUMINICA DE DUPĂ ÎNÂLȚAREA
SFINTEI CRUCI
„Dacă voiește cineva să vină după
mine , să se lepede de sine să-și ia crucea sa și să-Mi urmeze Mie”
Frați creștini ortodocși, suntem astăzi
invitați de Hristos Iisus, singurul Dumnezeu adevărat, din Dumnezeu adevărat,
să îl urmăm, purtându-ne fiecare crucea noastră. Și ca să ne arate cum trebuie
să o purtăm, a luat-o El însuși primul.
Pentru că mulți tâlhari și rău-făcători or fi pedepsit evreii
răstignindu-i pe cruce, dar nici unul, până la Iisus Hristos, nu și-a și
purtat crucea pe umeri, de la locul sentinței până la locul Răstignirii. Noi am
mai vorbit și duminica trecută despre importanța Sfintei Cruci în credința
noastră străbună, a Ortodoxiei. Nu mai târziu decât ieri am prăznuit ziua
Crucii, amintind de data de 14 septembrie 327, când sfânta împărăteasă Elena a
descoperit și a înâlțat , împreună cu sf ierarh Macarie, Crucea pe care a fost
răstignit Hristos Domnul, în Ierusalim. Mănăstirea noastră are odor de mare
preț, Crucile de leac, care de secole dăruiesc tămăduire celor care cu credință
, cu nădejde și cu dragoste se închină și se roagă pentru alinarea suferințelor
trupurilor și sufletelor lor. Dar haidem să ne întoarcem la spusele
Mântuitorului. Era în ultimul an al propovăduirii , anul răstignirii. Hristos
Iisus tocmai săturase vreo 4000 de oameni cu 7 pâini și câțiva peștișori,
aceasta după ce de 3 zile le vorbea, îi vindeca și binevestea Evanghelia
evreilor. Vestea despre Iisus Hristos se
dusese în toate ținuturile locuite de evrei, și în împrejurimi. Toți vorbeau
despre el pro sau contra, dar nici unul nu era nepăsător. Coborând din munte,
mulțimile s-au strâns iar lângă Hristos. Și el a început să le vorbească despre
împărăția cerului, dar în pilde.Nelipsiți, iscodindu-l și aștepând să îl prindă
cu vre-o vină, fariseii și cărturarii
evreilor l-au întâmpinat . Nu îl iubeau pe Iisus. El propovăduia iubirea față
de cel de aproape, El propovăduia simplitatea, iertarea, bunacuviință în
relația cu semenii. Ei, marii preoți și conducătorii poporului evreu nu îl
iubeau . Ei nu puteau să privească pe cei de lângă ei ca pe niște egali. Și
pentru aceasta au venit să se certe , să se sfădească , să îl tragă la
răspundere pe Iisus Hristos, poruncindu-I ca să le dea lor un semn din cer, și
atunci vor crede și ei în El, și cereau semn după ce trei ani de zile văzuseră
minuni , vindecări și învieri din morți săvârșite de Mântuitorul . Atunci Iisus
Hristos , suspinând cu duhul, auziți? suspinând cu duhul, a zis către ei: Neam
viclean și desfrânat cere semn… dar semn nu i se va da lui decât semnul lui
Iona proorocul!” După aceea pleacă Hristos cu ucenicii lui și El începe să le
grăiască despre ceea ce fariseii și cărturarii vor face peste nu mult timp. Că
îl vor omorî , răstignindu-L. În acest context vorbește iisus Hristos spunând
cuvintele citite astăzi la sfânta Evanghelie, în cadrul sfintei liturghii. Am
considerat necesar să ne întoarcem în timpul acela, pentru a întelege cât mai
corect cuvintele Lui. Iisus Hristos A avut un mesaj pentru evreii cărora le-a
adresat aceste cuvinte, către noi, cei
ce ne numim și suntem botezați în legea creștin-ortodoxă, dar și către fiecare
om care trăiește pe pământ!
Tuturor ne spune că trebuie , pentru a
putea să mergem acolo unde El este, în Împărăția Cerurilor, să împlinim trei
condiții: să ne lepădăm de noi, să luăm
crucea, și să Îi urmăm Lui. Evreii se credeau , și au fost , poporul ales. Doar
că ei , în cursul istoriei lor, uitaseră pentru ce îi alesese Dumnezeu. Tocmai
ca din ei să se nască Mesia, Mântuitorul tuturor neamurilor pământului. Acum ,
mântuitorul numește poporul evreu viclean și desfrânat, pentru că ei și-au
pervertit menirea, și în orbirea lor viceleană nu mai puteau vedea că Hristos ,
Mesia cel Așteptat era în fața lor. Nu vroiau să aibă un astfel de mântuitor.
Doreau și sperau să vină unul cu arme , cu armate, să subjuge toate popoarele
pământului și să-i numească pe ei stăpânii lumii!!! De aceea Hristos îi invită
să se lepede , să ia crucea, crucea pe care evreii o desconsiderau, îi invita
să se umilească sufletele lor, să se smerească pentru a putea vedea că El este
Mesia. Să-i lăsăm pe cei de-atunci și să ne privim pe noi, pentru că , vorba
părintelui Arsenie Papacioc, fie-i pomenirea veșnic fericită, Numai trăind
prezentul putem repara trecutul și salva viitorul! Așadar , nouă , creștinilor
ortodocși, nouă , cei ce ne-am botezat în numele Sfintei Treimi, nouă cărora
ne-a lăsat spre păstrare și apărare Cele 7Sfinte Taine ale Bisericii, nouă,
ortodocșilor cărora an de an Mântuitorul ne trimite din cer Sfânta lui Lumină,
nematerialnică, În biserica Învierii din Ierusalim, nouă cărora Hristos ne
sfințește trupurile, casele, sufletele cu Aghiasma care nu se strică, nouă, mai
ales, ne cere Hristos să ne lepădăm de noi! Să ne lepădăm de mândriile noastre,
de orgoliile noastre, de mâniile, de vicleniile, de pizmuirile de păcatele
strigătoare la cer pe care le săvârșim , de crime, de avorturi, de beții, de
fumat, de droguri, de lipsa de milă și compasiune pentru omul de lângă noi, de indiferența
noastră față de suferințele celor care ne sunt aproape , vecini, rude,
prieteni, cunoscuți. Ne cere așadar Hristos să lepădăm tot ceea ce ținem în
mâinile sufletelor noastre, și nu ne dă voie să fim liberi de a apuca crucea și
de a o purta cu noi, în noi!Ne cere Hristos să lepădăm povara de pe umeri,
povara păcatelor, prin spovedanie sinceră și curată la preot. Nu vă mai
acoperiți ochii sufletului precum fac copii, privind printre degete doar spre
păcatele preoților, sau a omului de lângă voi, și să spuneți că voi nu aveți
păcate, sau să le considerați foarte mici. Noi, societatea creștină de astăzi,
românii ortodocși, trebuie șă ne privim
atent și să întelegem că dacă vrem să trecem peste criza aceasta
moral-spirituală în care ne înecăm visele și speranțele de mai bine de 80 de
ani, dacă vrem să dăruim un viitor bun
și frumos copiilor noștrii și copiilor copiilor noștri, trebuie să nu uităm că
singurul dătăror a tot binele Este El , Iisus Hristos, și că trebuie să
împlinim, cuvântul de astăzi: cel ce vrea să vină după mine , să se lepede de
sine, să-și ia crucea și să-mi urmeze Mie. Lepădați păcatul și el nu va avea rădăcini
în copii voștrii! Și așa ei au acum pe umeri , nu povara cea dulce a Crucii lui
Hristos, Crucea biruitoare care-i învață răbdarea, respectul față de valoarea
celor din jur, respectul admirația și râvna pentru frumos, perseverența în a
face bine și a urî răul. Ei nu au această dulce povară pe umeri. Au povara
societății secularizate, o societate creștină din care crucea și Hristos sunt
scoase din școli, din case, din inima multora, fiind înlocuite cu atracțiile
cotidiene, pe care nu le mai enumăr. Dar dacă am ajuns aici, nu e vina lor.
Prea adesea aud oameni trecuți de 40 de ani care sunt nemulțumiți de tineretul
românesc, uitând însă că sunt produsul lor, al celor care nu au stiut să
lepede frica , nu au știut să lepede
comoditatea și poate propriile interese pentru a salva interesul bisericii, și
al viitorului țării, răbdând zeci de ani de asuprire bolșevică. Și acum, în loc
ca în calitate de părinți și bunici, să readucă în inima tinerilor învățătura
legii creștinești, a iubirii frumosului din ei, din natură și din Cer, continuă
să încuviințeze păcate strigătoare la cer. Tinerii zilei de azi au pe umeri
povara unui sistem ticăloșit, cum îi plăcea, chiar unuia dintre promotorii acestui sistem , să
îl numească. Și pentru aceasta suntem de vină toți, pentru că ne-am complăcut
în mocirla unei societăți care-l dă la o parte pe Hristos. Nu-i neagă existența
total, cum au făcut-o comuniștii, dar se încearcă inocularea ideii că Hristos
este așa cum fiecare dintre noi vrea să îl privească mai comod. El, pentru
drepturile femeii , ar îngădui avortul, El , pentru hatârul sectarilor, ar
înghide ochii și la adevărurile de credință strămoșești. Nu frați creștini!
Hristos Iisus este cel ce Este veșnic același. Nu evoluează și nu se
transformă. EL există și ne iubește în egală măsură pe fiecare dintre noi, și
face totul ca noi să ajungem să realizăm că viața cu El, cu crucea lui , cu
Maica lui Cea Sfântă, pururi Fecioara Maria , cu sfinții și îngerii, o veșnicie
cu Hristos o avem dacă trăim și vremelnicia cu El , Și o viață în Hristos
exclude bălăceala și partizanatul cu slugile și momelile satanei. Și ca să
exemplific m-aș folosi de ceva ce mi-e la îndemână. Nu poți să ți țigara în
gură și totodată și-n același timp să-l rogi pe Dumnezeu de sănătate! De fapt
nu-l poți ruga pe Dumnezeu de nimic, cu țigara în gură. Vedeți de aceea Hristos
, Bunul nostru Dumnezeu ne mângâie astăzi cu acest sfat. Leapădă-te de sine. De
pornirile-ți pătimașe. Dar unde oare să le lepădăm? Unde în altă parte decât
tocmai la piciorul Crucii Lui? Haidem să ne spunem suferintele , păcatele
dorințele noastre cele mai ascunse Lui. Lui prin spovedanie, Lui prin
Rugăciune, Lui prin suspin. Lui prin tăcerea răbdătoare a bolilor. Că oare,
sincer privindu-ne fiecare ce suntem noi , fără Hristos, fără Dumnezeul Iubirii
și fără Iubirea Dumnezeiască prin care și cu care știe să ne iubească? Și dacă
lumea geme de suferințe și boli despre care prea rar auzeam până mai ieri,
aceasta este pentru că noi am lepădat din mâini crucea biruitoare și ne-am
umplut brațele cu porniri pătimașe.
Noi, poporul acesta de la gurile Dunării,
popor rupt în două țări și răstignit de toți vecinii, am rămas aici pentru că
am știut că putem fugi în munți, ne putem lepăda familiile, sângele, viața
uneori, dar nu ne putem lepăda Ortodoxia. Crucile de leac de la Dervent stau mărturie că
pe pământul din care-au țâsnit, s-a născut singurul popor care nu are dată de
încreștinare, pentru că s-a născut creștin.
Încheiem aici cu un citat al părintelui arhim. Arsenie Papacioc, tocmai
spre a concluziona cumva cele grăite până acum:
„Dacă vreți să dobândiți Duhul
Sfânt, vă spun, și acesta este lucrul cel mai important în viața duhovnicească:
să știi să te smerești cu adevărat. Cu cât te smerești mai mult cu atât ești
mai mult plin de Har. Dar atenție, niciodată omul nu știe că el e smerit! Și
sunt frate creștine, crede-mă, două feluri de bucurii care nu se pot uni. Tu nu
te poți bucura , aici , pe pământ cu bucurii trecătoare și mai ales vinovate,
și în cer a împărăți cu Hristos” Să urmăm dar îndemnul mântuitor al lui Hristos
să lepădăm păcatul și să ne purtăm Crucea demnității de oameni , oameni care
putem și avem obligația de a rămâne ceea ce am fost dintru început: CHIP ȘI
ASEMĂNARE
Comentarii