TÂNĂRUL BOGAT. (2015)
„Și cine poate să se mântuiască?”
Frați creștini ortodocși,
Evanghelia de astăzi ne vorbește despre o întâmplare
petrecută nu cu mult inainte de Răstignirea Mântuitorului. Un tânăr bogat îl
întreabă pe Mântuitorul: Învățătorule, ce să fac ca să moștenesc viața cea
veșnică? Mântuitorul îi răspunde : Știi poruncile: Să nu fi desfrânat, să nu
ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, cinstește pe tatăl tău și pe mama
ta. Tânărul i-a răspuns Mântuitorului că tot ce a enumerat el a făcut. Și Mântuitorul
îi spune: Un singur lucru îți mai lipsește: vinde toate câte ai, dă săracilor
ce strângi, și urmează-mi Mie. Tânărului i s-a părut greu acest cuvânt și a
plecat întristat de la
Mântuitorul. Hristos a zis atunci: Cât de greu v-a intra
bogatul în impărăția lui Dumnezeu. Pentru că mai lesne intră camila(era o
sfoară groasă împletită din păr de cămilă) prin urechile acului decât bogatul
în împărăție. Și ucenicii au întrebat: Doamne, dar cine atunci mai intră în
veșnica fericire, dacă nici acesta, care a păzit poruncile legii nu a intrat?
Și atunci Iisus Hristos grăiește: Cele ce sunt cu neputință la oameni, sunt cu
putință la Dumnezeu.
Aceasta este pe scurt pericopa evanghelică de astăzi
frați creștini. Tânărul acesta, crescut frumos și moral în legea străbunilor
lui, ascultându-L pe Hristos, iată- își pune problema veșniciei lui. Și din
discuția cu Cel ce este Lumina Lumii, vedem că el era un om moral, virtuos,
căci spune că toate poruncile legii le-a ținut. Dară atunci , dacă toate
poruncile legii le-a ținut, de ce oare conștiința lui îi spunea că mai lipsește
ceva? Pentru că vedem că avea neliniști legate de Mânturirea lui, chiar dacă nu
fura, nu era bețiv, nu se droga, nu era desfrânat, își respecta părinții și le
cinstea numele cu purtarea lui cuviincioasă în comunitate. Totuși el simte că
nu e de ajuns. Simte că toate aceste purtări ale lui nu sunt sufleciente pentru
a ajunge în sânul lui Avraam, cu atât mai mult cu cât Hristos vorbea de o
Împărăție cerească veșnică, alta, cumva decât ceea ce știa el de la părinți și din legea lui Moise.
Tinerețea, frați creștini, vârsta zbuciumului interior, a
frământărilor de tot felul, a descoperirilor de sine. La această vârstă, când
de obicei te crezi prometeu și vrei să furi focul din casa lui Dumnezeu, te
crezi stăpân și nemuritor, tânărul nostru avea neliniști. Neliniști creatoare
de întrebări. Vedeți frați creștini? Copilăria este o vârstă frumoasă, dar
lipsită totuși de multe cunoștințe și sensibilități. Maturitatea este și ea
plinătate a vârstei, însă suntem mai șlefuiți de valurile vieții, nu ni se mai
aprind călcâiele așa ușor după un chip frumos, după o ideologie atrăgătoare,
după un vis de realizat. Haideți să rămânem tineri. Și nu orice fel de tineri,
ci tineri vorbind cu Dumnezeu, ca acesta din Evanghelie, Și întrebându-ne ce să
facem ca să ajungem fericiți veșnic. De fapt, la drept vorbind, fericirea, dacă
nu e veșnică, nu e fericire.
Oare păzim noi poruncile, frați creștini? Păzim noi
postul, prima poruncă divină, instituită în Rai? Postul de la bucate, care ne
pune trupul la osteneală, e drept, dar care îl vindecă și îl apără de atât de
frecventele boli ale metabolismului. Și postul sufletesc , de la păcate. Păcat
înseamnă lipsa binelui. Adică într-o zi, de n-ai făcut rău tot nu e de ajuns,
dacă nu ai făcut bine.
Avem apoi cele zece porunci . Eu sunt Domnul Dumnezeu
tău, să nu ai alți Dumnezei afară de mine! Cum stăm noi cu această poruncă? Ne
închinăm noi cuviincios lui Dumnezeu? Suntem noi conștienți de măreția Lui? Sau
ne-am făcut Dumnezeu pântecele, pofta trupului, banul, funcția, munca(
serviciul); sau poate ne-am făcut Dumnezeu copilul, și pentru el călcăm în
picioare poruncile, furând, denigrând, numai să îi fie lui bine, și să nu simtă
dureri și suferințe.
A doua poruncă este să nu îți faci ție chip cioplit, nci
altă asemănare a câte sunt sus în cer, sau
pe pământ jos, în apă și sub pământ; să nu te inchini lor, nici să le slujești lor. Avem noi idoli în casă frați creștini? Și
fiți foarte atenți , nu confundați cinstirea sfintelor icoane din creștinișmul
apusean și ortodox, cu idolatria, căci noi nu confundăm icoana cu Dumnezeirea!
Vorbim despre idolatria banilor, a unor plăceri cărora le slujim, făcându-ne
vinovați de călcarea moralei creștine. Să fim foarte atenți la mișcările
sufletului nostru, și dacă simțim că ne-am făcut idoli din fumat, din droguri,
din plăcerile carnale vinovate, din televizor și computer, să ne revizuim
atitudinea și să ne schimbăm viața.
A treia poruncă spune să nu iei numele Domnului Dumnezeu
în deșert. Atât de adesea văd și aud glume, bancuri despre Dumnezeu. Frați creștini,
în țările musulmane dacă vorbești despre Alah sau Mohamed cum vorbesc creștinii
despre Hristos și Biserică, ești decapitat. Nu aprobăm, bine înțeles pedeapsa
mahomedană, însă nici nu se mai poate așa: Hristos este înjurat cu tot ce e
sfânt: Icoană, anafură, biserică, sfinții, Cerul, mama, Grijania. Grijania este
de fapt ultima împărtășanie care se dă omului, este îngrijania , îngrijirea
pentru drumul către necunoscut, este merindea și lumina pentru drumul acesta
care începe de pe marginea gropii și nu se mai termină.
Ultima poruncă referitoare la relația omului cu
divinitatea, este a patra care spune: Aduți aminte de ziua Domnului, ca să o
sfințești pe ea. Cum sfințim noi Dumnica , Domini dei, ziua Domnului, frați
creștini? Cum sfințiți ziua Domnului tineri români? Dormind după o noapte de
cluburi în care ați petrecut în dezmăț? Mergeți la Biserică duminica, și
dedicați-vă apoi restul zilei familiei, cărților, zidirii sufletești. E dureros
să afli la spovedanie că sunt case de creștini care încă nu au biblia la
căpătâiul patului. Nu se poate așa ceva, sau să auzi că încă sunt oameni care
nu știu să citească un paraclis al Maicii Domnului, și aceasta după 23 de ani
de libertate a cuvântului și a ideilor religioase. De 23 de ani preoții
bisericii îndeamnă la rugăciune către Maica Domnului, la un program particular
de rugăciune. O jumătate de oră din zi vi se pare mult, să vă așezați în
genunchi în fața icoanelor din casa dvoastră? Dar cum stați ore în șir în fața
minciunilor televizate?Cum priviți meciuri de fotbal câte o oră jumătate și vă
frământați și ve enervați și participați psihic și afectiv
efectiv,tensionându-vă; ba după meci deveniți și triști sau violenți, dacă
scorul nu e cel dorit, dar fericiți până la beție, dacă biruie echipa favorită,
iar la slujba Sfintei Liturghii nu rezistați un ceas, ori nici nu încercați
măcar să ajungeți. Cum munciți 8 ore pentru a vă asigura pâinea, distrugându-vă
prea adesea sănătatea, și pentru suflet nu aveți răgaz un sfert de ceas pe
zi???? Sau trei ore pe săptămână, cât durează Sfânta Liturghie?
A cincea poruncă, și vă rog să fiți atenți: avem în cele
zece porunci primite de Moise pe muntele Sinai, pe primele patru porunci care
vizează relația noastră cu Dumnezeu, ultimele 5 relația noastră cu semenii,
dară a cincea poruncă trece într-un registru aparte și spune: Cinstește pe
tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie ție bine și să trăiești ani mulți pe
pământ. Foarte importantă această poruncă, frați creștini. Ascultarea și respectul de părinți dacă nu
ați reușit să vă învățați copiii, ia-ți crescut numai pentru suferințe, să
știți! Porunca ascultării de părinți este și singura care are o făgăduială de
răsplată. Nicăieri nu zice, nici până la ea, nici după ea: respectă porunca și
eu îți voi da aceasta sau aceea. Doar aici Hristos Dumnezeu dă porunca dar dă
și făgăduiala unei vieți lungi și ferite de rău: Ca să-ți fie ție bine, și să
trăiești ani mulți pe pământ!!! O tineret român, care ai impresia că dacă abia
ți-a dat mustața ai și cunoscut tainele universului, și că părinții tăi sunt
niște demodați, niște ăia crescuți în limitele comunismului, niște încuiați
care nu mai pricep cum merge viața, cum e viața „dă cartier”, cum e să fii
„cool”…. Ce-ai să mai plângi tu , tineret român care nu mai știi să-ți respecți
părinții, care suni la protecția copilului dacă ai tăi ridică vocea. Nu uita
tineret român, că sfântul apostol Pavel spune că numai copiii născuți din
desfrânare nu sunt certați, pentru că nu sunt iubiți. Ia aminte la tine,
tineret român și vezi, nu cumva ocultele să-ți bage în cap că ești liber, tocmai
ca să te robească masoneria cu toate patimile deșănțate pe care ți le servește
sufeltului tău, doar doar te-oi lipsi de morala creștină în care părinții și
bunicii tăi te-au crescut. Ia aminte tineret român, și nu te lăsa dus de nas de
către cei ce aruncă noroi în singura instituție care a mai rămas cu adevărat
națională:Biserica Ortodoxă Română!
În Biserică s-au format marile valori ale neamului românesc.
Eminescu, Mircea cel Bătrân,doctorul Nicolae Paulescu, mai recent, minunatul
doctor pediatru Alexandru Pesamosca,sunt doar câteva nume care-mi vin în minte
fugitiv. Ceea ce este al Bisericii, este de fapt al neamului. Ceea ce au ură
asupra noastră, de fapturăsc neamul acesta românesc. De aceea, când auziți pe
unii lătrând împotriva Bisericii Ortodoxe să știți că o fac conștienți fiind,
că în momentul de față, Biserica Ortodoxă Română rămâne singurul liant al
neamului. Ea a dat și pe Constamtin Brâncuși, pe Mircea Eliade care a cercetat
toate religiile, scriind lucrarea strălucită„Istoria Credințelor și Ideilor
Religioase”, în care vorbește despre omul viitorului ca fiind homo-religiosum
și care, deși a cercetat toate religiile, a murit creștin. Să vă mai amintesc
că și Emil Cioran, cel ce singur se intitula „scepticul de serviciu al unei
lumi în declin”, este fiu de preot ortodox? Ortodoxia româmească poartă în ea
esența ființei neamului nostru, fără ea devenim populație, nu popor,și asta o
știu bine vrăjmașii neamului, năimiții aceștia care vă vând acum tot felul de
ideologii și percepte despre trecutul nostru, despre Divinitate, străine de
bimilenara tradiție creștină a neamului. Să-ți deschizi bine ochii, tineret
român, pentru că tu -ți clădești viitorul! Să nu ți-l întunece ocultele!
Urmează cele cinci porunci: Să nu ucizi, să nu fii
desfrânat, să nu furi, să nu fi mărturie mincinoasă aproapelui tău, și să nu
poftești femeia, sau casa sau orice este al aproapelui tău.
Acestea sunt poruncile pe care tânărul nostru le respecta,
frați creștini. Însă nu avea esența. Vedeți? Hristos venise să împlinească
legea lui Moise, să o facă desăvârșită. Ce lipsea acestei legi? Iubirea, frați
creștini! Evreii, ca și musulmanii astăzi, aveau legea talionului: dinte pentru
dinte, acțiune, reacțiune. Hristos vine și îl învață pe tânăr, cu mai puțin de
6 luni înainte de Răstignirea Sa, legea iubirii. Vinde câte ai, dă săracilor și
urmează-mi mie. Adică fii asemenea mie: sărac, și fără acoperiș, propovăduind
iubire. Tânărul pleacă trist. Nu era dispus să renunțe la ceea ce avea. Nu putea.
Avea inima legată de averea primită de la părinți. Este greu pentru el să renunțe la lux, apoi
de ce să deie altora ceea ce era doar al lui? Haideți să nu facem și noi ca el.
Să dăruim, frați creștini. Să vindem averea păcatelor noastre, a fărădelegilor,
a avariției, să vindem mândriile și să ne câstigăm prietenia smerită a
sfinților, a Maicii Domnului, a lui Hristos Dumnezeu. Să devenim milostivi și
copătimitori cu suferințele celor de lângă noi. Nu se poate să nu avem cui să
dăruim ceva, cuiva, în fiecare zi din viață. Legea Creștină, în esența ei, este
legea iubirii.Ea ne îndeamnă la bunătate, dar nu la o bunătate de duminică, ci
la una care să fie prezentă veșnic, continuu, și dincolo de moarte. La o iubire
veșnică, permanentă, nu iubirea pătimașă, ci iubirea ca stare sufletească. Să
poți descoperi frumosul din om, din natură din cer, și să te raportezi prin el la Dumnezeu care face
lucruri atât de minunate. Nu vom ajunge să ne iertăm pe cei ce ne-au greșit, și
cu atât mai puțin să-i iubim pe vrăjmași dacă le vedem mereu defectele,
ori-de-câte-ori îi privim în ochi.
Hai să devenim mai
buni, să rupem din puținul nostru și să dăruim celui ce are mai puțin. Mai
puțină pâine, mai puțină iubire, mai puțină sănătate, mai puțină șansă. Poate
că ne culcăm noaptea într-un pat, când sunt încă prunci ai străzii, poate că
are cine ne înveli, sau pe cine să așteptăm să vină de la muncă și să cinăm cu
ei. Să aruncăm un gând, o rugăciune pentru toți săracii pământului, și dacă
putem a doua zi să le aducem o lacrimă de recunoștință în ochi măcar unuia
dintre ei , am împlinit legea lui Hristos, legea iubirii. Nu vă e milă de inima
voastră, frați creștini? Cum o lăsați să se împietrească zi de zi, fugind de
prilejurile de a hrăni un flămând, de a da un pahar de apă unui însetat, de a
mângâia un bolnav. Să fim foarte atenți, că la judecata apocaliptică, citiți și
documentați-vă, nu vă luați după basmele meidatizate, care vor doar să bage
spaime și frici în voi. La judecată suntem întrebați de ce nu am avut milă,
frați creștini ortodocși!!! Foarte important de reținut. Poți să trăiești
într-o mănăstire și să-și intre în cap că ești sfânt, dacă nu ai mila în inimă
te așteaptă osânda păcătoșilor, Așa cum spuneam și mai devreme, nu ajunge , în
ochii lui Hristos, dacă nu faci răul! Ajunge numai mila, dacă faci binele.
Psalmistul David grăiește: „ferește-te de rău și fă binele. Caută pacea și o
urmează pe ea. ” Iar Sf ap Pavel spune celor din Colose: „îmbrăcați-vă cu
milostivirile îndurării, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe, cu îndelungă
răbdare, îngăduindu-vă și iertându-vă unii altora. Iar peste toate îmbrăcați-vă
cu iubirea care este legătura desăvârșirii. ”
Auziți frați creștini? Haideți să punem început bun
astăzi. Astăzi, nu mâine! Să zicem cu fermitate de războinic: de astăzi, de
acum, nu vreau să mai păcătuiesc. Nu vreau să nu-mi mai ascult părinții, să
desfrânez, să trăiesc necununat, să fumez, să mă droghez, să mă îmbăt, să
urăsc. De astăzi vreau să devin om în plinătatea sensului cuvântului. Doar omul poate deveni, frați creștini.
Câinele rămâne câine și se simte bine în pielea lui de câine. Îngerul rămâne
înger și se simte bine-n fulgii lui de înger, să spunem așa, numai omul are
neliniști și poate deveni înger sau demon, sfânt sau păcătos, moral sau imoral.
Și pentru aceasta suntem judecați. Că a făcut Hristos tot. Tot ce a fost
Dumnezeiește posibil pentru ca omul să devină OM și nu a vrut. Haidem dară să
devenim iar oameni frați creștini, și aduc sprijin cuvântului, încheind de
altfel, o durere nemărginită a părintelui Arsenie Papacioc, om cu viața plină
de iubire, de suferință și de dăruire: „Este omul vinovat, mult vinovat, pentru
faptul că nu luptă. Stă pe loc și nu luptă cu orice chip să se desăvârșească,
Pentru că atunci când tu miști mereu, atunci ai șanse de desăvârșire. A mișca înseamnă
a ajunge, te ajută harul lui Dumnezeu cel care a zis că: Ceea ce la oameni e cu
neputință, este cu putință la Dumnezeu.”
Amin.
Comentarii