PILDA SAMARINEANULUI MILOSTIV 10 noiembrie 2013
„Mergi și fă
și tu asemenea”
Frați creștini, astăzi sf evanghelie vorbește despre una
dintre cele mai grăitoare pilde, pilda Samarineanului milostiv. Despre această pildă se pot vorbi multe zile
în șir, și tot nu am epuiza învățăturile folositoare pe care le putem afla din
ea; vă reținem însă numai opt minute din viață pentru a culege doar câteva
sfaturi esențiale pe care să le aplicăm în viața cotidiană. Pilda e atât de
însemnată că l-a făcut pe sf Ioan Gură-de-Aur să spună că Hristos și dacă nu ar
fi făcut alte minuni, și ar fi venit pe pământ spunând numai pilda aceasta,
apoi să fie dat răstignirii, și tot ar fi fost de-ajuns ca să schimbe cursul
istoriei omenirii. Dar haide să recapitulăm pe scurt, mai ales pentru cei care
nu au ajuns dintru început la slujbă, această pildă și contextul în care a fost
spusă.
Era în primul an al propovăduirii . Iisus Hristos
începuse deja să stârnească invidia arhiereilor, preoților, cărturarilor evrei,
care vedeau că un simplu fiu al unui tezlar din Galileea strânge pe lângă
el mulțimi imense de oameni, cât nici în
templul lui Solomon nu se strângeau. Și vine la Hristos un învățător de
lege și , ispitindu-l îi pune o întrebare. Zice Scriptura că îl ispitea pentru că
el singur, învățător al legii fiind știa răspunsul acestei întrebări, dar voiau
să-l prindă cumva, cu un cuvânt greșit , să îl acuze de blasfemie și să-l
ucidă. Întrebarea era: Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din lege?
Hristos Iisus îi răspunde cu o întrebare: Ce este scris în lege , cum citești?
Adică îi aminteste că el e cel care trebuie să citească și să cunoască și să
trăiască, mai ales, legea. Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima
ta și din tot sufletul tău , și din toată puterea ta și cu tot cugetul tău, iar
pe aproapele tău ca pe tine însuți.” Atunci Hristos, arătându-l că știa
răspunsul, dar voia doar să-l iscodească, îi răspunde. Drept ai răspuns, fă
aceasta și vei fi viu. Dar el, vrând să
se indreptățească pe sine, adică văzând că a fost descoperit, învățătorul legii
face cumva pe prostul și întreabă iar: Și cine este aproapele meu?
Ei, frați creștini și acum urmează pilda pe care i-o
spune Hristos unui citit, unui învățat evreu.
Un om cobora de la
Ierusalim la Ierihon și a căzut între tâlhari care ,
bătându-l l-au dezbrăcat , lăsându-l abia viu pe margine de drum. Trece apoi pe
calea aceea un preot. Îl vede, și trece mai departe. Trece apoi un levit
(leviții erau evrei din seminția lui Levi, care ajutau la templu pe partea
administrativă cu precădere fiind ajutoarele preoților legii vechi) Și acesta
îl vede pe bietul om și-l lasă, trecând mai departe. Pe aceeași cale însă, trece un samarinean.
Acesta vede pe muribundu-l lovit și prădat de tâlhari, i se face milă, și este
foarte important de subliniat că ceilalti nu au avut aceste sentiment, mila, i
se face milă, așadar, se apropie de el, îi leagă rănile cu untdelemn și vin, îl
pune pe dobitocul său, il duce la o casă de oaspeți, și ia purtat de grijă.
Apoi plătește și pe gazdă cu doi dinari, omul neîntremându-se încă, și îl roaga
pe hangiu să aibă grijă de el făgăduindu-i că îi va plăti când se va întoarce.
După ce spune această pildă, Hristos îl întreabă pe cărturarul acela: Ei, care
crezi că a fost aproapele celui căzut între tâlhari? Iar el răspunde: Cel care
a făcut milă cu el. „Mergi și fă și tu asemenea. ”
Acesta este , frați creștini îndemnul lui Hristos pentru
fiecare dintre noi. Omenirea în ansamblu
( ca și fiecare om în parte) se coboară din Ierusalim în Ierihon. Ierusalimul
simbolizează bogăția spirituală a omenirii, este orașul cheie al tuturor
religiilor monoteiste, este simbol al trăirii sufletului în Dumnezeu. Toți
coborâm azi , ca și atunci , în Ierihon. Ierihonul , pentru care de atât timp
se luptă islaeliții cu palestinienii, este cel mai mănos pământ al israelului ,
al Palestinei biblice. În lumea aceea unde deșertul e la el acasă, Ierihonul e
o oază de prosperitate. Nu au evreii în tot statul atâta vegetație câtă este în
Ierihon. Spre asta merge și omenirea. A plecat , a întors spatele
Ierusalimului, Bisericii, Templului , și se grăbește să aibă averi pământești,
să aibă, să producă. Coborâm spiritual, și coborâm pe un drum pe care mișună
tâlharii. În goana aceasta spre bogăția ierihonului, după ce nu ne mai pasă de
spiritualitatea Ierusalimului, iată că suntem atacați de hoți. Și hoții ne fură
tot ce agonisisem în Ierusalim. Tot bagajul de cunoștințe religioase, este
dezbrăcat de pe noi, și suntem lăsați abia suflând, bătuți, pe margini de drum.
Nici la bogățiile materiale ale IERihonului nu am ajuns, ne-am lipsit și de
cele spirituale ale Ierusalimului.
Zilele trecute vorbeam cu un pedagog din Cluj, o educatoare a unei
grădinițe, care se plângea că unii părinți s-au unit și vor să o deie în
judecată , pe ea și grădinița unde profesează, pentru că a chemat preotul și a
făcut oră de religie la grădiniță, punând copii să se roage, și învățându-i ortodoxia. Prozelitism, spun părinții
isterizați. Însă , în aceeași grădiniță cu doar
trei zile înainte se sărbătorea Haloween-ul. Și nici un părinte nu se
mai lamenta că ai lor copii sunt învățați să se sperie unii pe altii, să nu mai
vorbim de maimuțărelile ieftine . De mici copii sunt tâlhăriți de darurile cele
mai de preț. Drepturile omului, drepturile copiilor au devenit drepturile
dracilor de pe margini de drum, care ne ologesc sufletește. Dar aceasta se
întâmplă numai pentru că am părăsit Ierusalimul și liniștea lui, și ne-am dorit
bogățiile Ierihonului.
Trece pe lângă societatea aceasta un preot. Trece pe lângă
noi, muribunzii, un preot. Trece ne vede și pleacă. Prea adesea, și ieri , și
azi, preoțimea nu mai are timp, e prea ocupată și ea cu strângerea averilor.
Vedem că și în pildă și preotul părăsise Ierusalimul și mergea spre Ierihon, Și
lui îi sticlește ochiul după averi și ranguri. Și ce este de damnat este că
vede societatea că zace aproape moartă spiritual, și nu mai e capabil de
milă!!!! Preotul legii vechi (ca și unii
confrați de astăzi) are neomenia de a nu se ocupa de muribunzii sufletești.
Trece apoi un levit. Trece apoi administrația. Cei care sunt datori să se ocupe
de formarea spiritual-morală a societății. Și aceștia, dascăli, educatori,
profesori, guvernanți, formatori de opinie, mass-media, toți aleargă și ei numai
după averi și ranguri și văd suferința morală, decăderea spirituală în care
zăcem dar nu au milă. Se duc de-a valma și ei, în văile Ierihonului, nu le mai
pasă. Vine, iată samarineanul milostiv. Acesta, Hristos, adică, vede societatea
muribundă, i se face milă, și se apropie de ea. Frați creștini. Se apropie de
muribund să reținem acest aspect. Il ia pe dobitocul său, după ce il unge cu
untdelemn și vin. Vinul , alcool având, și multe alte proprietăți curative , nu
este aici doar simbolul medciamentului trupesc ci are și simbol al medicației
sufletești; Vinul este Sf Împartășanie care vindecă suflete. UNTDELEMNUL este
simbolul Sf Taine a sf Maslu, care se face în ortodoxie și care e taina în care
ne rugăm pentru sănătatea trupului si a sufletului celui bolnav. Il duce la o
casă de oaspeti. Casa de oaspeti este noua biserică Creștină. Comunitatea
aceasta de suflete. Il dă în grija Hangiului, și acesta este preotul
creștin-ortodox , care are menirea de a avea grija de sufletele date spre
ingijire, și care a primit de la Dzeu doi talanți, și aici
putem înțelege Puterile trupului (cu tot cu abilitațile de discernere) și cele
ale sufletului. Urmând ca tot ce va mai cheltui preotul, timp, energie,
sentiment, sănătate, să îi răsplătească Dumnezeu la a doua venire.
Dar, frați creștini, nu doar preotul are datoria de a
salva sufletele rănite. Fiecare dintre noi suntem chemați, să fim aproapele
celui de lângă noi. Să stopăm această
alergare cotidiană după bani și ranguri, să o înfrânăm, măcar un ceas, și să ne
facem timp să vedem suferinzii, să ne lăsăm să crescă în noi mila, și să ne
apropiem. Hristos spune la sfârșitul pildei: Fă și tu asemenea. Așa cum eu am
făcut fă și tu. Mila nu e un sentiment rușinos. Este un sentiment înalt. Fără
milă suntem mai răi decât câinii comunitari.
Și o, cât adevăr este într-un vers al unui poet contemporan adormit de
curând, care spune că mai oameni decât oamenii or să ajungă câinii. Haideți să
vă faceți timp să priviți suferința celui pe care-l vedeți pe cale.Și mai ales
vedeți-vă suferințele copiilor, frați creștini. Nu vedeți că atât timp cât voi
alergați după fructele Ierihonului, copii voștri se rănesc trăind tot mai acerb
o lume virtuală, internautică, schilodindu-și sufletele și nemai putând fi în
stare să socializeze normal în lumea reală? Nu vă e milă de ei? Credeți că doar
de Bani și pozitie socială au nevoie? Unde sunt copii voștri frați creștini?
Unde sunt acum când vorbim despre ei? Nu cumva își pregătesc un ștreang în care
își vor sinucide sufletele? Veniți și dați disperați pomelnice să se căsătoreacă băiatul , sau fata, dar ei
nu au nici prieteni, pentru că trăiesc virtual. Nu știu să cumpere o floare, să
ducă gunoiul din casă , să își facă paturile, cum credeți că vor știi să
comunice cu un suflet? De unde să știe să iubească dacă nu au fost invătati?
Apropiați-vă de ei frați creștini, și salvați ce se poate salva. Aduceți copii la Hristos, la biserică,
urcați cu ei la
Ierusalimul cel nou, rupeți-i din cloaca în care vrea
societatea aceasta secularizată, globalizată, consumistă, să vi arunce. Nu
spunem să nu se folosească de mijloacele moderne de comunicare, dar nu se poate
copii la 12 13 ani să nu știe să facă un sport, să nu aibă o activitate
extrascolara educativa, ci sa steie doar la computer, si pe site-uri de așa
zisă socializare, unde fiecare se minte pe fiecare.
Creșteți
mila față de ai voștri în primul rând, frați creștini. Fiecare dintre noi putem
deveni samarineanul milostiv al unui suflet rănit. Se apropie postul Nașterii
Domnului. De pe 14 noiembrie, începem o perioadă de curățire sufletească.
Haideți să punem inceput bun , și să ne revizuim atitudinea fața de tot ce ne
inconjoară. Suntem invitați de biserică , prin preoții ei destoinici, și sunt
încă generații de slujitori devotați vocației. Folosiți-vă de ei! Deranjații,
obosiții, pentru că pentru aceasta vi i-a dat Hristos, alergați la ei ca la
deținătorii tainelor Sf Biserici. Spovediți-vă frați creștini, nu zăboviți și
nu amânati spovedania până la bătrânețe, că vă cresc patimile și regretele în
voi, dracul ia putere in voi si nu veți mai putea sa va spovediți, sau poate nu
veți apuca. Ingemănați credința din inimă cu faptele credinței. Spovedania, și
oprirea de la păcate, mila creștină să vă fie însoțitoare pe drumul fiecărei
zile. Să ajungem seara la culcare, și asezandu-ne in așternut să ne intrebăm
fiecare: de cine am avut eu mila azi, și cum? Nu se poate să nu aveți astăzi
prilejul de a vă dezvolta mila. Mila pt cei ce nu au(nu au casă, nu au pâine nu
au mamă, nu au milă, chiar) , mila pt cei ce nu sunt(nu sunt la biserică, nu
sunt botezați, nu sunt spovediți, nu mai sunt pe acest pământ, nu sunt în pace
și întelegere cu ei înșiși), mila pentru cei ce nu pot(nu pot merge, nu pot
vedea minunile din fiece zi pe care Hristos le savârșește cu ei, nu pot fi
sinceri, nu pot să iubească frumosul din om , din natură , din cer). Nu putem
pretinde că suntem creștini și să nu avem faptele milei creștine. „Da-ți din
puținul cel aveți celor ce au și mai puțin spunea ”Lacordaire. Iar un alt
francez, episcop și filosof , spunea pe la 1700 că Milostenia este întreg
creștinismul.
Hristos ne
îndeamnă astăzi: Fă aceasta și vei fi viu!!! Dumnezeul nostru aceasta a făcut .
Europa de astăzi daca nu avea în spate o istorie bimilenară creștină trăia în
crăci și acum, spune Petre Țuțea. Or creștinismul nu e creștinism fără mila
pentru suferința celui de-aproape. Mila creștină a dat naștere spitalelor. Nu
existau spitale până la vasiliadele sfântului Vasile cel Mare! Și aceasta nu doar în
Europa. Lumea întragă, Asia cu terapiile chinezești, mongolii, perșii nu
cunoșteau mila la nivelul acesta, de a îngriji în spații special destinate pe
cei suferinzi. Mila creștină face ca până și suferința ta , a ta ca om, să nu o
mai simți , văzând și ajutând la vindecarea trupească, spirituală a celui de
lângă tine. Mila naște iubirea curată, și iubirea curată naște milă , aproape
că aceste două sentimente umane se contopesc. Să jertfim puțin din ce avem, din
timp, din energie din sănătate, din bunuri, și astfel ne asemănăm și noi lui
Hristos. Altfel nu suntem creștini. E îndemnul Dumnezeului nostru , al tuturor,
grăit astăzi! Fă aceasta și cei fi viu!!! Altfel suntem morți. Că fără cea mai
mică jertfă , fără să ne urcăm măcar timpul pe cruce, nu ajungem la învierea
promisă de Hristos. Aceasta ne învață și părintele Arsenei Papacioc, fie-i
pomenirea veșnic fericită: „Oamenii nu știu cât de mult iubește Dumnezeu lumea.
Ne iubește dincolo de închipuirea îngerească. Ne iubește mai mult decât ne iubim noi înșine. Dar nu se
poate fără jertfă!”
Amin.
Comentarii