DESPRE AGHIASMA MARE. CE, DE CE ȘI CUM FOLOSIM APA SFINȚITĂ DE BOBOTEAZĂ?
„Iată eu trimit Îngerul Meu înaintea feții Tale care
va pregăti calea ta”
Frați creștini ortodocși,
Iată-ne intrați deja în praznicul Botezului Domnului
Și Mântuitorului Nostru Iisus Hristos. Evanghelia de astăzi ne vorbește despre
botezul lui Ioan, și despre proorocirile vechiului testament despre acest
eveniment. Nu vom insista asupra lor, dorind, pentru lungimea sfintei slujbe de
astăzi, să scurtăm pe cât posibil cuvântul nostru. Însă considerăm că este
necesar să amintim cine este Sfântul Ioan Botezătorul. Sfântul Ioan botezătorul
este singurul Fiu al preotului Zaharia si a sfintei Elisabeta, sotia acestuia,
și totodată verișoară a Maicii Domnului. Mama Proococului rămâne însărcinată la
adânci bătrâneți, deși toată viața a avut pântecele sterp, după o vedenie a
sotului ei, proorocul Zaharia, avută în Sfânta-Sfintelor, altarul templului lui
Solomon. El este rodul lacrimilor, a
rugăciunilor, a răbdării, a nădejdii, a dragostei sfinte și curate de Dumnezeu
și de semeni , a smereniei și nu în ultimul rând al credinței părinților lui
Sfinți. Se naște proorocul Ioan. Se
naște și fuge împreună cu mama lui de furia lui Irod care omora pruncii din
hotarele Bethleemului. Pe preotul Zaharia îl omoară soldații pentru că nu spune
unde a ascuns copilul. Toți stiau minunile de la nașterea lui Ioan Proorocul,
și credeau că el este Mesia, si au vrut în mod expres să îl ucidă, crezând ei
că Mesia va fi un rege pământean care va face din poporul evreu stăpân al
omenirii. Așadar tatăl Sfântului este
ucis chiar în templu, în timp ce slujea. Mama acestuia fugise în munți cu
pruncul. Nu știm sfârșitul mamei Proorocului. Știm doar că proorocul trăiește
în pustia Iordanului, mâncând doar lăcuste, și miere sălbatică, toată viața
lui, nebând băutură amețitoare, purtând o haină din păr de cămilă, aspră și
înțepătoare, și având totdeauna mijlocul încins cu un brâu de piele. Așa ni-l
prezintă sf. Apostol și evanghelist Marcu. Și ni-lprezintă botezând la Iordan. Căci veneau la el iudeii
și intrau în râul Iordan, își mărturiseau păcatele după care sfântul îi afunda
cu tot cu cap în râul Iordan. Nimeni nu mai făcuse așa ceva. Era o practică
neobișnuită pentru evrei. Ei , pentru ispășirea păcatelor aduceau jertfă un
ied, de unde și vorba păstrată până astăzi de țap ispășitor. Preotul legii
vechi punea mâinile pe capul țapului și după o rugăciune de implorare a milei
și a iertării Divine, sacrifica iedul. Doar Ioan boteza cu botezul pe care
evangheliștii l-au numit botezul pocăinței! Vedeți? era primul care îl angaja
și pe om să conlucreze cu Dumnezeu la curățirea și iertarea păcatelor. Le cerea
lacrimi, căința pentru relele săvârșite, hotărârea de anu le mai repeta, și
numai după aceea îi boteza. . La acest om vine Hristos. În fața acestui sfânt
Hristos vine să se boteze. Iară Proorocul Ioan se cutremură știind că Iisus
este Mesia cel așteptat.
Dar, frați creștini, de ce oare Hristos vorbește
despre Ioan Botezătorul și spune că : Adevărat vă spun vouă că nu e nimeni
dintre cei născuți din femeie care să fie mai mare decât Ioan Botezătorul! Priviți
atent la el și minunați-vă. Proorocul Maleahi îl numește „îngerul Domnului” Dar
fraților, sfântul acesta în timpul vieții lui nu a făcut nici o minune! Și apoi
de ce e numit prooroc, pentru că singura lui proorocie a fost: pocăiți-vă că
s-a apropiat Împărăția Cerurilor. Este totuși numit cel mai mare dintre cei
născuți din femeie. Pentru curăția lui sufletească, pentru bărbăția lui în
propovăduirea adevărului și în mustrarea fărădelegilor. Nu s-a sfiit să certe
pe Irod, fiul celuilalt Irod care a vrut să îl omoare când era mic, și l-a mustrat
pentru precurvia lui cu soția fratelui său, mustrare pentru care a și suferit
temniță și apoi moarte. Nu s-a sfiit să îi certe pe conducătorii și învățătorii
legii vechi, numindu-I pui de năpârci. Luați dară aminte voi, cei care căutați
clarvăzători și minuni la comandă, că Cel mai mare om născut din femeie nu a
săvârșit nici o minune. Doar a propovăduit pocăința.
Hristos Iisus vine la Iordan, și se botează de
către Ioan. Și zice sfânta Scriptură că „îndată a ieșit din apă. Adică nu a
mărturisit păcate pentru că nu avea. Venise la Iordan ca să sfințească
apele, să alunge din ele zeitățile grecilor și ale romanilor, și să Deie apei
puterea de curățire a apei, prin botezul cu apă și cu Duh Sfânt. Botezul Domnului
a fost el însuși preînchipuire a botezului creștin de astăzi, așa cum botezul
pocăinței, al lui Ioan este preînchipuire și a tainei sfântului botez și al
tainei sfintei spovedanii de astăzi, taină care este în fapt ca o scăldătoare
perpetuă a sufletului odată botezat, dar cuprins de neputințe.
Frați creștini, astăzi în mai toate bisericile
ortodoxe se săvârșește slujba de sfințire mare a apei, sau a Aghiasmei mari ,
așa cum este ea numită în popor. Ce este
în fapt aghiasma mare și la ce ne este nouă de trebuință? Aghiasma mare este
una dintre cele trei mari minuni care definesc ortodoxia ca și singura credință
mântuitoare: Sfânta Lumină de la
Ierusalim, care doar la ortodocși se coboară, și ortodocșii o
dau catolicilor, copților și altor câtorva religii creștine, neputrezirea trupurilor
unor sfinți, sfintele moaște zis, și nestricarea Aghiasmei mari, și înzestrarea
apei acesteia cu puteri tămăduitoare și izgonitoare de neputințe trupești și
sufletești, după niște rugăciuni speciale pe care le veți auzi astăzi, și pe
care nu doar că le veți auzi, dar vă sfătuim să le și ascultați cu atenție.
După rugăciunile preoților apa își îmbogățește firea
cu harul izbăvirii, cu binecuvântarea Iordanului, devine nestricăcioasă, și are
, cum zicem și în rugăciune: dar de sfințenie, dezlegare de păcate,vindecare de
boli, dracilor pieire, îndepărtarea puterilor celor potrivnice, și plină de
putere îngerească. Iar cei ce o vor lua spre gustare sau stropire le va fi lor
spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre
sfințirea caselor și spre tot folosul și binecuvântarea. Vă îndemnăm să luați
acasă atât cât să vă rămână tot anul, să o păstrați la loc de cinste, bătrânii
de obicei o țineau aninată de icoană. E de datoria noastră a preoților să vă
amintim că Aghiasma mare se bea , pe nemâncate , înainte de anaforă, de astăzi
începând până pe 14 ianuarie inclusiv, când se sfârșește praznicul Botezului
Domnului. De asemenea, cu binecuvântarea duhovnicului se poate lua aghiasmă
mare, după spovedanie, se pot stropii casele sau persoanele la vreme de mare
ispită(și acest lucru vă sfătuim să-l săvârșiți, în măsura posibilității tot
după sfătuirea cu preotul la care vă spovediți).
Trebuie să vă facem atenți, să nu introduceți în
sticluța cu aghiasmă fire de busuioc. Semințele pot germina și veți strica
aghiasma. De asemenea trebuie avut grijă, dacă vă rămâne Aghiasma mare de pe un
alt pe altul, este bine, dacă nu beți sau nu stropiți casa, să o vărsați
într-un loc curat, unde nu trec animale , la flori, sau la rădăcina unui
copac. Vă facem atenți deasemenea că în
babe(cum se spune în popor) se spune că nu ai voie să faci lături, sau să te
speli săptămâna aceasta. Frați creștini, ortodoxia noastră nu are rânduieli
împotriva curățeniei trupești. Afară de cazurile sărbătorilor mari, când este
indicat să ne ocupăm mai mult de suflet decât de trup, nu avem opreliști în
primenirea trupului.
Scurtăm cuvântul nostru îndemnându-vă să nu
minimalizați importanța acestor daruri ale ortodoxiei noastre frumoase, și să
nu vă lipsească anafora, aghiasma mare și aghiasma mică din case, să vă
obișnuiți copii de mici cu sfințeniile acestea, cu inchinatul și rugăciunea la
masă, seara si dimineața, în culcare și-n trezire, hrăniții sufletește și
trupește cu Anafora, cu aghiasma, obisnuitii cu spovedania și Sfânta
Împărtășanie, pentru că așa îi creșteți sănătoși și trupește și sufletește. Altfel
veți avea niște copii veșnic revoltați, nemultumitori și plini de spaime și de
frici, schizofrenici sufletește.
SĂ ascultăm cu luare aminte continuarea slujbei, și la
momentul luării apei sfințite vă rugăm să nu uitați că vă aflați în Casa lui
Dumnezeu, și să păstrați bunacuviință, neînghesuindu-vă, ci având răbdarea și
decența impuse de locul și spațiul sacru în care ne aflăm. Și încheiem
cuvântul, pentru că tot prăznuim botezul pocăinței, cu un îndemn la pocăință al
fericitului întru adormire părintelui nostru Arsenie Papacioc:„Nu amânați pocăința până în ultimul moment,
că, cine știe, îl apucăm sau nu! Sunt câțiva care au trăit rău și au murit bine.
Aceștia sunt foarte puțini. Dar sunt atâția care-au trăit rău și-au murit rău.”
Amin.
Comentarii