ORBUL DIN IERIHON. ÎNTRE CREDINȚĂ ȘI GLOATĂ
”Cei ce mergeau înainte îl certau să tacă, dar el mai
tare a strigat zicând: Fiule al lui David, miliește-mă!”
Frați creștini ortodocși,
iată astăzi Sfânta Evanghelie ne relatează vindecarea
orbului din Ierihon. Ca și săptămâna trecută, când am avut vindecarea celor 10
leproși, și minunea aceasta este relatată de sfântul apostol și evanghelist
Luca, apostol care a fost și medic. De altfel el pune în evanghelia scrisă de
el accentul pe multe vindecări minunate săvârșite de Hristos, zugrăvind cu
acuratețe anumite aspecte ale bolii și ale vindecării. Iată cum sfântul
evanghelist Luca ne spune printre rânduri că orbul era orb din naștere, căci
atunci când Hristos a întrebat ce voiește să îi facă el, orbul, a grăit:
„Doamne, să îmi capăt vederea” nu să îmi recapăt vederea. Să nu credeți de
asemenea că ceea ce a scris după săvârșirea minunii este întâmplător, căci
spune: „și îndată și-a căpătat vederea și L-a urmat, slăvind pe Dumnezeu. El,
doctorul și evanghelistul, a subliniat acest lucru: adică vindecarea era
minunată nu doar pentru că a văzut orbul îndată, ci și pentru că a mers, s-a
deplasat! Or, nevăzătorii, după vindecare au mari probleme de percepție a
realității din jurul lor câteva săptămâni bune.
Dar să vorbim acum despre unul dintre multele învățăminte
ce pot fi trase din această Evanghelie: Vedem că orbul stătea pe marginea
drumului cerșind. O, frați creștini, omenirea întreagă a ajuns ca orbul din
evanghelie. Este oarbă. Nu-l poate vedea pe Iisus Hristos ca singurul și adevăratul
Dumnezeu. Lumea creștină mai ales, seamănă cu orbul de pe marginea drumului,
adică, prin botez a ajuns pe drum, pe drumul spre rai, dar faptele îl țin pe
margine! Nu mai mergem pe calea mântuirii, stăm pe margine, nu mai mergem la Biserică,nu ne mai rugăm,
nu mai ținem post, ne găsim scuze. Ne găsim scuze fie arătând cu degetul spre
păcatele slujitorilor, fie motivând cu relația noastră personală cu
divinitatea. Mare amăgire! Am mai spus-o, și o mai repet: una este să ai o
relație cu Dumnezeu și alta este să ai relația care trebuie cu Dumnezeu.Așadar,
stăm pe margine și cerșim milă de la alții. În relația interumană am observat
că majoritatea dintre noi, deși ne spunen multe, noi doar vorbim unii cu alții,
nu comunicăm unii cu alții.Ne plângem unii la alții, unii de alții, dar nu și
unii pe alții, parcă cerșim înțelegerea, mila și timpul altora, deși noi nu ne
înțelegem, nu ne mai găsim timp pentru sufletul nostru și nici milă de noi nu
mai avem, darămite de celălalt.
Dar și în biserică dacă vin, și aici cerșesc. Ați fost
atenți la Evanghelie?
l-a întrebat pe orb: „Ce voiești să îți fac?” nu a zis ce voiești să îți dau?
Aici sunt nevoit să fac o bifurcație a explicației. Aș aminti că orbul la
această întrebare a răspuns: Doamne, să îmi capăt vederea. Și aici Hristos îi
spune atât de natural, „capătă-ți vederea! Credința ta te-a mântuit!” Vedeți
frați creștini, că orbul acesta care nu vedea lumea văzută, nu era și orb
sufletește. El de aceea a înfruntat jignirile mulțimii care-I spunea să tacă, a
alergat zdrelindu-și tălpile spre alaiul unde bănuia că este Hristos, pentru că
el credea cu tărie că Hristos poate să-l vindece. El orbul vedea Dumnezeirea, o
simțea cu ochii sufletului, iar cei cu ochii trupului deschiși, care au văzut
inclusive această minune, ajung să-l răstignească. Mai e de punctat pe linia
aceasta, că Mântuitorul așa face și cu noi. Parcă nu știe Dumnezeu gânduriel și
nevoile noastre. Ce nu știa ce vrea orbul? Dar a vrut să arate cât de mult
iubește Dumnezeu libertatea omului. Nici măcar minunea vindecării nu a
săvârșit-o fără să îl întrebe ce voiește? Să îmi capăt vederea. Și atunci acest
răspuns dezarmant al lui Hristos: Capătăți vederea. Adică nu a zis, ia de la
mine vedere, deși El a dat-o, a zis, e în puterea credinței tale să-ți capeți vederea,
Credința ta te-a mântuit, Și de aici, pe filonul acesta de aur al comunicării
putem descoperi noi comori duhovnicești, dar mă opresc aici, încercând să merg
pe firul altui tâlc al pildei, care e la fel de actual societății acesteia fără
moral și fără prințip. Hristos ne
întreabă și pe noi, orbii lumii de astăzi, ce voim să ne facă și noi îi spunem
ce voim să ne deie. Să ne dea bani, averi, serviciu bun, sortă bună ,
căsătorie, sănătate, ferirea de boli și suferințe. Și e bine că le cerem de la El, Dătătorul a tot binele și a
toată mângâierea.Dar nu mai știm să-i cerem ce să ne facă. Să ne facă mai blânzi, mai
răbdători, mai înțelegători cu suferința celui de lângă noi, mai milostivi, să
ajutăm cu cât de mic lucru, cu un sfat sau o mângâiere a unui obraz înlăcrimat,
o vorbă mângâietoare către prietenul în suferință. Să ne facă Hristos mai
cumpătați, mai înfrânați în bârfe și grăiri de rău, mai fără invidii și
dușmănii. Dar ce este cel mai de preț, să ne căpătăm vederea!!! Vederea
sufletească, aceea care la ajutat pe orb să creadă că Hristos Iisus poate să îl
facă să vadă. Vederea sufletească ne ajută să îl vedem și să îl cunoaștem și
recunoaștem pe Dumnezeu, pe Iisus Hristos, Hristos iubitor a toată făptura,
Hristos care ne iartă, Hristos care ne mângâie, Hristos care se jertfește în
fiecare zi, care ne apără , ne păzește, Hristos car ne judecă cu milă , dacă am
făcut milă, Hristos cel Drept și nepărtinitor cu păcatul.
Orbul auzise vuietul și viermuiala mulțimilor care Îl
însoțeau pe Hristos. Și am să vă aduc în urechi iară cuvântul citit azi la
apostol: „Vrednic de credință și de toată primirea este cuvântul că „Iisus
Hristos a venit în lume să mântuiască pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi
sunt eu!” Cu acest Hristos s-a întâlnit orbul din Evanghelia de astăzi. Dar cum
a reușit să se întâlnească? Strigând! Și strigând tare, frați creștini: „Iisuse,
Fiul lui David, miluiește-m!” Și zice Scriptura că cei care mergeau înainte îl
certau să tacă. Adesea când un suflet orbit de fumul plăcerilor vinovate, de
praful averilor trecătoare, de țărâna aruncată în ochi de grijile vieții
efemere, când un astfel de om orbit la ochii sufletului, totuși simte că Iisus
se apropie de el, și începe să strige, prinde curaj din mila lui Hristos în
inimă și strigă pentru că vrea să îl
vadă pe Hristos, să își lepede condiția de rob al întunericului,de milog, de
cerșetor la porțile împătimiților și avarilor, ei, ori de câte ori unul ca
acesta strigă, se găsesc mulți alții să strige la el să tacă!!! și nimeni nu îl
ajută să ajungă lângă Hristos, ba îl îmbrâncesc și-l împiedică și-i spun să-și
țină gura.
Suntem orbi, mai mult s-au mai puțin. Tineretul nu mai
întrevede nici un viitor, cei care au muncit o viață și au clădit o țară,
muncind să își crească fiii și fiicele, acum sunt umiliți, hăituiți de sistem,
de societate, ba chiar adesea de proprii copii. Ba chiar și pensile li se dau
de parcă ar fi o milă a statului, nu o recunoaștere a muncii lor de zeci de
ani, și a contribuției prin impozite biruri și taxe. Și așa, tinerii sunt
debusolați, iar maturilor și vârstnicilorli se prăbușește sistemul de valori.
Părinții care-au motivat că nu au timp să ajungă la Biserică pentru că
aleargă zi și noapte după o bucată de pâine pentru copii, văd acum că dat fiind
că i-au crescut fără Hristos, fără iubirea Lui, fără învățătura Lui
Dumnezeiască, au crescut niște paraziți, oameni mutilați sufletește, orbi. Dar
dintre acești orbi se ridică iată câte unul și strigă. Simt că Hristos este
aproape, este lângă ușa inimii lor. Se găsesc atunci destui în jurul lor
să îi certe, să îi facă să tacă. Părinții care se opun venirii regulate și
asumate a copiilor lor la
Biserică, vecinii care râd de cel ce frecventează biserica,
luându-l în bășcălie, media care aruncă noroi în obrazul lui Hristos și în
slujitorii Lui căutând nodul în papur, și găsindu-l, că doar nu-I pădure fără
uscături, doar că ei nu mai văd oamenii de calitate, sfinții și mărturisitorii,
tineretul frumos din biserică. Toate acestea dimpreună cu lumea aceasta orbită
de aparența bunelor intenții a celor din jur, seamănă cu mulțimea care vroia ca
orbul să rămână orb!
Cei care voiți să mergeți pe calea Ortodoxiei adevărate
și curate, a unei vieți creștine autentice, cu rugăciuni particulare și de
obște, cu posturi tinute cu cumpătare bunăchibzuință, cu sădirea în suflet a faptelor
milei și ale iubirii, cu desțelenirea sufletului de buruienile păcatelor prin
spovedanie sinceră, vouă , tuturor vă spun că trebuie să deschideți bine ochii
inimii, și să strigați. Vrei să arunci patimile la gunoi? Vrei să lași țigarea?
Sigur vine unul să îți explice că nu e un viciu chiar așa de rău. Te lupți să
lași un păcat? Vin imediat unii să te învețe o nouă filosofie care îți
încuviințează acel păcat. Că ce ? doar nu vrei să te faci sfânt! Noi, cei care
încă mai vedem corect realitatea din jurul nostru, suntem catalogați ca
habotnici, extremiști, intoleranți nedeschiși spre progres și civilizație. Care
progres? care civilizație? Cine mai vede progresul în societatea umană actuală?
Despre ce civilizație vorbim astăzi?Constructul acesta European se clatină din
toate temeliile lui, și se clatină pentru că au scos din temeliile ființei pe
Hristos și legea iubirii. Și până la
urmă, așa este. Noi creștinii nu progresăm, nu evoluăm, noi devenim, Noi
trebuie să ne dorim să ne desăvârșim, căci evoluția este pe orizontală, iar
desăvârșirea rupe cerurile, e pe verticală.
Să strigăm, fraților, ca și orbul din Ierihon, să strigăm
în rugăciunile noastre, să strigăm în taina inimii noastre cu genunchii și
inima plecață în fața lui Hristos. Dar să strigăm fără a băga în seamă urletele
lor disperate care vor să ne facă să tăcem. Să strigăm tare, să îi acoperim pe
cei ce răcnesc în stadioane, în localuri și discoteci, la paradele deșanțate
ale așa numitelor minorităților de tot soiul, în sălile tribunalelor unde își împart
averea, praful și pulberea, în saloanele ospiciilor de nebuni, unde i-au dus
drogurile, alcoolul, nopțile nedormite, plăcerea vinovată și nu arareori mândria
lor luciferică. Ne învață astăzi sfântul evanghelist Luca să ne păstrăm curajul
să nu băgăm în seamă urletele ateilor, sectanților, vânduților ocultei,
raționaliștilor științifici, a ignoranților și aroganților, și, deși lumea
merge în jos, spre Ierihonul depravărilor deșănțate, noi avem obligația
moral-creștină să strigăm ca și orbul din Ierihon: „Iisuse, Fiul lui David, miluiește-mă!!!!!”Amin.
Comentarii