ORBUL DIN NAȘTERE
În aceasta stă minunea: că voi nu
știți de unde sunteți și El mi-a deschis ochii!
Frați creștini ortodocși,
Au așezat Sfinții Părinți să se
citească această pericopă evanghelică astăzi, nu întâmplător. Este ultima Duminică
din cadrul marelui praznic al Învierii și este așezată după „Duminica
samarinencei”, când atunci și acolo, la fântâna lui Iacov, unde Hristos stătea
de vorbă cu o femeie cu moravuri ușoare, făcând din ea apoi apostol al
Împărăției, îl descoperim pe Hristos ”Apa-ceaVie”, iar aici și acum lângă orbul
din naștere descoperim pe Hristos „Lumina Lumii”, așa cum adesea dealtfel s-a
mărturisit a fi și singur. Pentru că ce oare simbolizează vindecarea orbului
din naștere, pe care-ați auzit-o citită astăzi, dacă nu tocmai vindecarea
orbirii sufletești a întregii omeniri, omenire care se închina patimilor,
pentru fiecare patimă și stihie a naturii, având un zeu.
Însă îngăduiți-mi să aduc aminte
firul evenimentelor relatate de sfânta Scriptură astăzi: vedem că Iisus trecea
pe cale și vede pe un orb din naștere șezând pe margine de drum și cerșind.
Fără să-l roage tânărul, căci tânăr era orbul, Hristos se duce la el, scuipă în
țărână, face astfel tină, și unge cu aceasta ochii orbului, apoi îi zice să se
ducă să se spele în apa Siloamului, iar Siloam pe evreiește înseamnă trimis.
Oare nu mai vindecase Hristos orbi? Ba da , chiar în repetate rânduri, și
atunci a făcut aceasta numai cu cuvântul. De ce oare acum s-a ostenit să facă
tină și îl mai trimite pe bietul orb și până la Siloam, care era afară de
cetate? A făcut tină din pământ frați creștini ca să ne amintească nouă că din
pământ suntem zidiți. i-a zidit Iisus ochii orbului din țărână, și nu i-a
deschis imediat ca să adeverească faptul că fără să ne spălăm în apa Siloamului
spiritual, adică a botezului cu apă și cu Duh Sfânt, nu vom putea să îl vedem
pe Hristos! Este prima condiție obligatorie și absolut necesară, dacă vrem să-l
vedem și să trăim în Hristos, în biserica lui mântuitoare, în Ortodoxie. Și l-a
mai trimis și pentru ca mergând pe calea către Siloam, să-l vadă mulți cu tina
pe ochi, orb, și să creadă că el este cel tămăduit.
Iată dar că tânărul se duce, și
se spală și vede și vine acasă „râzând”, veselindu-se și strigând bucuria lui,
că acum vede. Apoi , pentru că minunea aceasta s-a săvârșit sâmbăta, când evreii nu aveau voie să facă
nimic decât un număr de pași , și aceștia numai spre sinagogă , fariseii și
cărturarii, mai marii poporului evreu, încep o adevărată anchetă securistă,
întrebând mai întâi pe tânăr, apoi pe vecinii lui, apoi pe martorii minunii,
apoi pe părinții lui, dacă într-adevăr a fost orb, și cum vede el acum, și cum
și de ce l-a vindecat Hristos sâmbăta?
Ca să scurtăm cuvântul vă invit să citiți acasă ancheta aceasta
amănunțită, și cum tânărul ce fusese orb e amenințat că e dat afară din
biserică, din sinagogă și din comunitatea evreiască, împreună cu părinții lui.
Vă spun doar că rezultatul anchetei a fost că Hristos trebuie să moară, pentru
că în repetate rânduri vindecase sâmbăta , în templu sau pe ulițele cetății,
boli și suferințe care aduceau năcaz si suferință oamenilor.
Cei care ați fost de la începutul
Sfintei Liturghii aici, în Biserica lui Dumnezeu, ați auzit relatarea Evangheliei
citită la momentul ei din slujbă, dar și cei care citiți acasă din biblie, să
luați seama la fiecare cuvânt. Că nu
întâmplător este așezat acolo. Iată, v-am spus despre Scăldătoarea Siloam,
despre botez, despre tină si plăsmuirea omului din țărână. Apoi zice sfânta
scriptură că tânărul vindecat vine de la Siloam râzând, fiind vesel , cu o veselie
zgomotoasă, și parcă îi și înțelegem purtarea. Dar iată că cel vindecat se
bucură, însă fariseii, capii religiei iudaice se umplu de invidie, își îmbibă
inima în ură și mânie și urlă la tânăr certându-l că s-a vindecat sâmbăta.
Frați creștini, bărbăția și
curajul acestui tânăr, în fața acestor prigonitori, care reiese din discuția
relatată în Scripturi, ar trebui să caracterizeze tot tineretul, și mai ales
tineretul creștin de astăzi, din aceste timpuri în care Europa cu-ale ei
moravuri a devenit pseudocreștină!
Dacă în copilărie părinții au
sădit în sufletele voastre valorile creștine, la tinerețe ele trebuiesc
răsădite, repicate, cum se zice în popor, să fie astfel ajutate să crească, să
înflorească, trebuie udate cu apa cea vie care este Cuvântul lui Hristos,
trebuie mângâiate cu razele Soarelui Dreptății, Hristos Dumnezeu care este
Lumina Lumii, ca să înflorească. Tinerețea este vârsta înfloririi noastre
spirituale și trupești, a definirii noastre ca oameni, acum ni se definitivează
caracterele și ni se determină aproape definitiv comportamentele noastre
vis-a-vis de ființa noastră, de semenii din jur, de natură și de Dumnezeu.
Tinerețea frumos trăită crează maturii de mâine, care după ce trece floare vieții,
trebuie să deie rod să facă rod în fapte bune și realizări cu Hristos, și în
Hristos,pentru ca, la bătrânețe, când trupul nu-i va mai ajuta, să se bucure de
ceea ce au agonisit în hambarele sufletului, faptele credinței, rugăciunile la
biserică, milosteniile, posturile și mătăniile făcute cu dreaptă socoteală.
Ia închipuiți-vă voi , cei maturi
de-acum, cum ar fi fost viața voastră
acum dacă vârsta tinereții voastre nu ar fi fost caracterizată de neînfricarea
aceasta, vecină uneori cu nebunia, dar o nebunie frumoasă a vârstei. Curajul de
a vă fi căsătorit, de a vă angaja într-o familie, de a părăsi căminul cald și
de a începe o viață altfel despre ale cărei probleme încă nu știați, dar pe
care a trebuit să le învingeți.
Așadar, tinerețea este și trebuie
să rămână vârsta la care omul părăsește
cuibul cald al părinților și își începe zborul sufletesc, spiritual și moral,
lupta cu vicisitudinile vieții. Uneori tânărul biruie, alteori naufragiază pe
marea vieții, furtunoasă adesea, dar niciodată nu are dreptul să se lase
înfrânt, să nu ajungă la capul bunei nădejdi de biruință.
Tinerețea este și trebuie să
rămână vârsta marilor energii creatoare! Depinde de noi ce creăm: familie,
casă, carieră, un om cumsecade sau un monstru de care până și noi ne înfricoșăm!
Cine nu zidește frumosul la tinerețe nu va avea în ce să-și odihnească sufletul
la bătrânețe, iar veșnicia îi va fi plângerea și scrâșnirea dinților. Plângerea
și scrâșnirea dinților de ciudă că a avut o tinerețe și și-a risipit-o în
plăceri vinovate, în multe clipe de dolce-fa-niente, în ceea ce prea adesea
trăiesc unii astăzi, lacebunita aceasta cronică!
Tinerețea este și trebuie să
rămână vârsta marilor iubiri. Spune foarte frumos părintele Arsenia Papacioc,
fie-i pomenirea veșnic fericită: În iubire nu există nimic rațional. Iubirea nu
are nici început nici sfârșit. Există odată cu Dzeu, pentru ca Dzeu este
iubire!
Weber, un scriitor german, spunea
pe la anul 1800 că: „TINEREȚEA E TIMPUL ZBUCIUMĂRILOR! MAREA, MAREA , STRIGĂ
TÂNĂRUL MARINAR ÎNCÂNTAT. Pe când marinarul încercat strigă ȚĂRMUL! ȚĂRMUL!
Dar mai presus de toate, frați
creștini ortodocși români, tinerețea este și trebuie să rămână vârsta
mărturisirii. Vedem că în Evanghelia de astăzi șefii bisericii s-au dus la
părinți și cu ură și amenințări îi întrebau: Acesta este fiul vostru despre
care ziceți că s-a născut orb?” Iar părinții lui, de frică să nu fie
excomunicați au răspuns ocolind subiectul: „într-adevăr s-a născut orb, dar cum
vede el acum , nu știm! Este mare și poate să răspundă singur, întrebați-l pe
el.” Și tânărul aproape că-și râde de ei, e curajos și îi ia și în derâdere
cumva, văzându-le frământarea și dorința acerbă de a îl învinui pe Iisus pentru
vindecarea lui în zi de sabat. El mărtirsește pe Hristos, și e dat afară din sinagogă,
din comunitate, devine un proscris.
Nu pot să nu amintesc aici despre
tineretul României care-a suferit în temnițele comuniste de la Pitești , Aiud, Gherla,
Jilava, prin ocne, prin Balta Brăilei, prin Delta Dunării, prin deportările în
câmpiile aride și deșertificate ale Bărăganului,prin lagăre de muncă silnică,
pe la Poarta Albă,
la canalul Dunăre- Marea Neagră. Treceți spre mare, în concediile voastre, și
drumul trece peste canalul acesta unde Dunărea albastră este roșie de la
sângele tinerilor studenți, preoți, intelectuali de clasă, profesori, doctori, țărani
care-au refuzat ciuma roșie bolșevică. Aceștia, înfometați , bătuți ,
batjocoriți, dar niciodată înfrânți, și-au lăsat oasele să le spele Dunărea
după ce sângele lor a curs odată cu ea spre mare iar sufletele lor s-au dus
spre veșnicul și iubitul lor Dumnezeu.
Acest tineret care nu a vrut să se lepede de credință creștină ortodoxă,
strămoșeasca noastră ortodoxie românească, a umplut pământul țării cu sânge de
martiri. Da, dar aceasta nu e doar o cinste a neamului nostru ci este mai ales,
și cu atât mai mult o obligație de a păstra ceea ce ei ne-au lăsat moștenire!!!
Dacă suntem și am rămas români, dacă încă mai avem Ardealul în trupul țării,
dacă Harghita și Covasna încă mai sunt ale neamului, atunci aceasta se
datorează faptului că acolo încă mai trăiesc români ortodocși, demni de numele
de creștini, care-și apără și mărturisesc Ortodoxia! Dacă încă mai avem un neam
și-o țară, ruptă și sfârtecată de viclenii noștri vecini, cu ajutorul
trădătorilor dinăuntru, se datorează totuși mai ales faptului că suntem
creștini ortodocși!!! Neamul acesta este mai mult decât enigmatic, pentru că nu
suntem doar o insulă de latinitate între atâtea popoare slave și cu huni în
coastă, dar suntem și singura țară latină care este și creștin-ortodoxă, de rit
bizantin! Și să nu uităm frați creștini, să nu uităm și să învățăm măcar acum ,
într-al unsprezecelea ceas, că de câte ori hoardele barbare ne-au cotropit
pământurile, au vrut mai întâi să ne zdruncine credința ortodoxă. Turcii ne-au
vrut musulmani, dar le-am dat sângele martirilor Brâncoveni! Am pierdut copii
și averi dar nu ne-am înstrăinat Ortodoxia! Habzburgii, luând Ardealul, ne-au
vrut catolici, și au încercat să ne unească cu Roma, să pupăm papucul Papei: le-a
dat țara și neamul sânge de martiri și lor, mărturisitori ai ortodoxiei noastre
frumoase și tihnite, ca o dimineață de mai, înmiresmată. Ne e mai dragă Ortodoxia
noastră cu bisericuțe de lemn, din nuiele decât creștinismul lor cu catedrale
care parcă îl țin pe Dumnezeu în cer, suuus de tot, ca să nu mai vină să vadă
mârșăviile din interiorul unei instituții desacraliate, fără sfinte taine. Au
venit apoi bolșevicii care ne-au vrut atei, au dărâmat biserici, au închis
preoți, și creștini de rând, au închis centre teologice istorice și de
tradiție, dar biserica din inima românului nu au putut să o dărâme. Colindul de
Crăciun, ouăle de Paști și fericirea copiilor duși atunci de bunici mai ales,
la biserici, în noaptea de Inviere, strigarea aceea a preotului în întunericul
nopții „Veniți de luați lumină!” înrâurea în sufletele noastre o floare care
învia, trezea scânteia Ortodoxiei sădită de Dumnezeu în sufletul neamului
acesta românesc. Trăiam ca în catacombe, pe întuneric și în frig, dar eram
plini de credința că Hristos va birui fiara roșie cu stea în cinci colțuri în
frunte. Le-am dat și ăstora sânge de martiri tineri și frumoși, care în
decembrie 89 strigau pe străzile Bucureștilor intr-un glas ca un dangăt de
clopot: „EXISTĂ DUMNEZEU!” și-n numele lui Dumnezeu și-au dat viața și au udat
asfaltul cu sânge.
Astfel de tineret a dat și va da
neamul acesta. Iar acum când hoardele globalizării , ale societății consumiste,
ale spiritului de turmă vin și încearcă iar să ne facă doar o masă de-alde
haplea, o piață de desfacere de mărfuri cancerigene, un laborator de cobai
umani pe care încearcă vaccinuri, nitriți și nitrați, substanțe și produse
modificate genetic care aduc boli vegetative în organism, dar mai ales ajungem
cobaii experimentelor lor sociale, ale acceptării anormalului ca normal, și al
amarului ca dulce, în astfel de momente în care nu e zi să nu fie împroșcată Biserica
Ortodoxă, credința ortodoxă națională, depinde de tinerețea sufletelor noastre
dacă ne ridicăm la nivelul tinerilor martiri ai neamului care ne privesc acum
din cer și care ne-au lăsat moștenire o
țară, o credință, un popor, o limbă și o tradiție bimilenară.
Și dacă tineretul român arată
astăzi ca un lup hăituit și flămând după adevăr, este din vina noastră , a
tuturor celor care ne-am lăsat mințiți nu doar în anii comunismului, ci și în
cei 25 de ani de neocomunism, la fel de vinovat și trădător de neam și țară.
Suntem vinovați toți, părinți, pedagogi, preoții care-au dat mâna cu fiara
politrucă pentru-n ban în plus, sau pentru încă o cruce la gât, la gât, dar
azvârlind crucea consuferinței cu neamul, de pe umeri!! în loc să spună oamenilor adevărul
despre intențiile lor mârșave .Noi toți, timp de mai bine de douăzeci de ani, am
uitat să ne adresăm tineretului, ca unuia care devine viitorul țării!!! Și așa
s-au desrădăcinat mulți și umblă pe la secte, nu mai au rădăcinile în ortodoxie
, nu se mai adapă cu Apa vie, Hristos, nici nu mai umblă în Lumina Lumii,
Soarele Dreptății, Iisus Dumnezeu, nu i-a mai învățat nimeni să-și facă o cruce
la masă, la culcare, când încep munca, să vină Dumninica la Sfânta Liturghie! Nu i-a învățat
nimeni să ducă o viață cumpătată, curată; umblă beți diminețile, drogați,
murdari sufletește și speriați de un viitor care parcă nu le oferă nimic.
Mass-media le-a oferit drept valori banul, dezmățul deșănțat, compromisul și
minciuna, câștigul rapid și pe orice căi, Am format astăzi noi, cei ce ieri am
fost tineri, generații întregi de „bingomani”, de alde Oreste care
bramburizează religiile și le face terci, de-alde huidulică și găinușă care
miștocăresc pe seama a orice, chiar și pe seama mamelor, a bunicilor noștrii
care încă mai calcă pe la slujbe, ducându-și cu Dumnezeu bătrânețile
pensionate, cu pensii de mizerie, după ce au ridicat o țară din păduchi și din
noroi.
Și dacă totuși, tineretul are
conștiință și îl mustră, și caută alinare sufletului ars de setea cunoașterii
rostului lui în lume, și aleargă spre biserică, încercând să deie un rost
frumos vieții lui, ori găsește bisericile închise, ori slujbe bolborosite
rapid, ori slujitori nedemni de menirea spre care i-a chemat Hristos. Nu mai
găsesc iubirea, oameni capabili de jertfe, păstori care să se lupte cu lupii
pentru salvarea oilor. Și atunci iară se aruncă în brațele ucigătoare ale
drogurilor, violenței, a câștigurilor rapide și a plăcerilor vinovate. Hai să nu mai arătăm cu degetul , nemulțumiți
de starea tineretului român de azi! Tineretul de astăzi eeste produsul finit al
tineretului de ieri și de alaltăieri.
Biserica și credința trăiește de
25 de ani o relativă libertate. Și primii ani au fost foarte rodnici, au ieșit
de pe băncile școlilor teologice mulți tineri preoți devotați vocației, care se
implică frumos în viața comunității pe care o păstoresc, ajutând copii orfani,
bătrâni, dar mai ales călăzuind frumos tinerii. Căutații pe aceștia, Biserica e
vie, nu e doar o instituție a preoților ci este mai ales o familie a sufletelor,
și sufletele sunt vii. Haideți să le facem și frumoase! Să-l rugăm pe
Milostivul Dumnezeu să ne deschidă și nouă tuturor ochii sufletului și să vedem
starea păcătoasă în care zăcem, să vedem scara vârtuților pe care ne putem
salva ca oameni, ca nație, ca omenire.
Mulțumindu-vă pentru răbdarea cu
care ați ascultat acest cuvânt, și rugăndu-ne pentru folosul sufletesc al
acestui popas duhovnicesc la mănăstirea
Crucea-de-Leac, Dervent, închei, ca de obicei, cu un cuvânt al părintelui
Arhimandrit Arsenie Papacioc care a iubit și a a ajutat mănăstirea Dervent, și
în vremuri de prigoană, când comuniștii au închis-o și au transformat-o în
secție de mecanizate a IAS Ostrov, dar și în vremuri de pace, fiindu-ne tuturor
îndrumător pe cărarea mânturirii. Iată ce spunea acest martir și mărturisitor,
prigonit și chinuit vreme 14 ani în temnițele comuniste, și nici în libertate
nefiind liber deplin, decât în Hristos: „Uite ce vă rog eu: suportați pe toată
lumea! Pentru că nu vă dați seama: nu există lume rea! Există dracul din tine
care o face rea! Dar neamul românesc, prin tineretul lui mai ales, va avea ,
după părerea mea, o mare misiune! De ce ? Nu pentru că a avut un Ștefan-cel-Mare
în Moldova, sau un Matei Corvin peste Carpați, sau un Mihai Viteazul ori Vlad
Țepeș. Nu! Nu pentru asta! Ci pentru că neamul românesc nu a uitat bătaia
clopotului! Amin.
Comentarii