SINODUL ÎNTÂI ECUMENIC, NICEEA , ANUL 325.
Părinte sfinte, păzește-I în Numele Tău pe cei pe care mi i-ai dat
ca să fie una precum suntem și noi.
Frați creștini-ortodocși,
Astăzi
facem prăznuirea primului Sinod Ecumenic, care s-a tinut la Niceea în anul 325, și unde
au fost chemați de sf Împărat Constantin cel Mare, părinții bisericii creștine,
pentru a se stabili cum să credem și în ce să credem, definitivându-se astfel
crezul creștin, care până la marea schismă din 1054 a fost și al ortodocșilor
și al catolicilor. Timp de trei luni de zile Sfinții Părinți, Episcopi sau
reprezentanți ai acestora, au dezbătut problemele apărute în Biserica Creștină
, în principal discutându-se problema doctrinei de credință pe care o
răspândise Arie și cu care biserica se tulbura foarte mult, atât de mult încât
până și unitatea imperiului, nu doar a comunității creștine, era amenințată. Aceasta
îl determină pe împăratul Constantin să spună în cuvântul său de deschidere a
Sinodului că disputele din interiorul Bisericii creștine îi provoacă „mai multă
durere decât orice altceva.”.
Să vedem dară în ce context s-au desfășurat evenimentele pe
care sfinții părinți au rânduit să le pomenim astăzi. Că nu întâmplător între
ziua Înălțării și marele praznic al Cincizecimii s-au așezat această frumoasă zi
de prăznuire a primului sinod, primei întâlniri a tuturor reprezentanților
creștinilor, ci pentru a ni se aminti nouă că Ortodoxia păstrează în ea
Simbolul credinței așa cum s-a instituit el de sfinții apostoli inițial și apoi
s-a definitivat la Niceea,(
localitatea Iznik din Turcia de astăzi). Apostolilor, la Înălțare Domnului,
le-a zis Hristos să nu părăsească Ierusalimul până nu vor primi Duhul Sfânt,
Mângâietorul, Duhul Adevărului, care Pretutindeni este și toate le împlinește,
și aceasta avea să se întâmple la Cincizecime, ziua formării Bisericii Creștine.
Tot așa astăzi, ni se amintește că ortodoxia , de la primul sinod creștin până
acum, nu a părăsit dogma curată și sfântă, nu a părăsit Ierusalimul, casa
Duhului Sfânt, conservând și făcând vii totdeauna sfintele Taine instituite de
Hristos Iisus pe perioada vieții pământești pentru mântuirea sufletelor
noastre.
Momentul sinodului era la doar
doisprezece ani distanță de edictul de la Milano, din 313 , dat de același împărat
Constantin cel Mare, încheindu-se astfel trei secole de prigoane sângeroase, în
care numai faptul ca te numeai creștin te putea costa viața. Însă, iată că în
timp de liniște și de pace, Biserica Creștină începe să fie repede tulburată de
erezii. Dintre acestea erezia lui Arie, care afirma că defapt Hristos nu a fost
de o ființă cu Tatăl, ci doar asemănător Tatălui, și deci era creație nu
Creator, tulbura cel mai mult biserica, această comunitate divino-umană.
Sfinții Părinți au scris dogme, au discutat și-au dezbătut și au căzut de comun
acord asupra unui crez, cel pe care îl rostim și noi astăzi în cadrul sfintei
Liturghii , sau în rugăciunile noastre particulare, de acasă.
Biserica noastră creștină, de
câte ori a avut o problemă majoră în sânul ei, s-a unit în discuții, cu
rugăciuni și cereri pentru luminarea căiilor pe care trebuie să meargă spre
limanul mântuitor, spre împărăția cerurilor, spre Hristos. De la primul sinod
ecumenic până la al VII lea , ținut și acesta tot la Niceea, Creștinii și-au
discutat neînțelegerile în Biserică, pentru pacea Bisericii.
Vedem că astăzi, pericopa Sfintei
Evanghelii ne aduce în auz rugăciunea lui Iisus , dinainte de Răstignire, și El
se ruga pentru ucenicii Lui, pe care îi lăsa în lume, să propovăduiască drept
Cuvântul Lui, să fie păstori adevărați ai turmei Sale și îndrumători cinstiți
ai Bisericii, păstrând unitatea de credință ortodoxă, dreptmăritoare. „Precum
M-ai trimis pe mine în lume, și eu i-am trimis pe ei în lume. Pentru ei Mă
sfințesc pe Mine însumi, ca și eu să fie sfințiți întru adevăr. Dar
nu numai pentru aceştia Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin
cuvântul lor,Ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru
Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis.”
Așa se ruga Hristos pentru
ucenicii Lui, apostolii, apoi pe aceea care-au crezut prin urmașii apostolilor,
episcopi și preoți.
Unitatea Credinței, frați
creștini, s-a păstrat în Ortodoxie. Nu o spunem numai noi, ortodocșii, a spus-o
și un reprezentant al bisericii catolice, la București, unul pe care ei, catolicii, l-au
beatificat. E vorba de Papa Ioan Paul al-II-lea, când recunoștea vina schismei
ca aparținând Bisericii de Apus. Ei da, dar greșeala recunoscută e pe jumătate,
de-abia, iertată. Ruperea creștinismului, cu marea schismă, din 1054, a fost, așa cum
spunea părintele Arsenie Papacioc, a treia mare greșeală a omului, după căderea
lui Adam din Rai, și vinderea pe treizeci de arginți a lui Hristos de către
Iuda. Și nu ar fi fost o greșeală atât de mare pe cât este, dacă din sânul
catolicilor nu s-ar fi rupt apoi protestanții, și neoprotestanții împreună cu
sectele născute în sânul lor și risipite apoi prin toată lumea creștină . Când
doi oameni se ceartă, inimile lor se depărtează, de aceea simt nevoia adesea să
strige unul la altul, inimile sunt tot mai departe, deși ei stau alături. Păi
dacă așa fac oamenii cu atât mai mult Bisericile care s-au rupt, au părăsit
Ierusalimul, au plecat de sub Ploaia de Har a Duhului Sfânt. Odată cu schisma, Apusul a renunțat la unele
Taine ale Bisericii, și nici nu s-a mai găsit calea de comunicare sinceră și
nemercantilă dintre creștini. Mulți de-alde Arie apoi s-au ridicat și au
sfâșiat cămașa Lui Hristos, cea nefăcută de mâini omenești, Biserica Lui. Așa
s-a ajuns că puțini mai sunt cei care au mai păstrat nealterată calea Ortodoxiei
chiar și în sânul Bisericii Ortodoxe. După invazia sectelor, bietul creștin
este năucit sufletește. Dar nu e chiar nevinovat și el, creștinul de rând,
pentru că nu ar fi răzbit fenomenul sectar daca nu ar fi găsit suflete
superficiale, nepăsătoare în fața adevărului.
Frați creștini-ortodocși , nu există cult mai
frumos și mai în pacea Duhului Sfânt ca Ortodoxia; dar ca să o simțiți, să
simțiți bucuria sufletească în Ortodoxie trebuie să o cunoașteți, să o
practicați, să vă bucurați de fiecare slujbă și învățătură ortodoxă cu frică și
cu dragoste. Există o rugăciune pe care o citește preotul în fața sfântului altar seara, la vecernie, și
care, în interiorul ei are acestă minunată expresie:„Doamne Îndurate și
Multmilostive, îndreptează-ne pe calea Ta, ca să umblăm întru adevărul Tău;
veselește inmile noastre ca să ne temem de Numele Tău cel Sfânt. Pentru că mare
ești Tu și lucruri minunate faci.”. Adesea, citind aceste rânduri, mă gândeam:
cum să fiu vesel și totodată cu teamă? Că noi la veselie, numai cu frică de
Dumnezeu nu mai suntem. Ba chiar mai mult, rugăciunea zice că pentru ca să ne
temem trebuie să avem vesele inimile. Ei frați creștini, veselia, bucuria este
o poruncă a Lui Hristos, adesea și prea adesea Hristos a rostit cuvintele
acestea: „bucurați-vă!” , „bucurați-vă pururi”, „fericit ești, bine îți va fi,
de asculți glasul Domnului”. Pacea și bucuria le-a dăruit Dumnezeu tuturor, și
din belșug încă, celor ce cred în El. ”Ferește-te de rău și fă binele, caută
pacea și o urmează pe ea”, sunt cuvintele psalmistului. Revenind la frumoasa
expresie din rugăciunile de la vecernie, în veselia duhului fiind, am teama din
iubire de Tatăl, ca să nu îl supăr și supărându-l , veselia mea să nu mai fie deplină.
De aceea spuneam că de Ortodoxie trebuie să ne apropiem cu frică și cu
dragoste, frica, teama de a nu răni vre-un suflet, și așa să-mi pierd pacea
inimii.
Frați creștini, români-ortodocși
de milenii, aprofundați-vă Ortodoxia , citiți și documentați-vă, și educați-vă
copii în duhul ortodox, și fiți pregătiți când vă vor întreba pentru ce se
aprind lumânări în biserică, și de ce trebuie să fie de ceară, pentru ce se dau
pomelnice și de ce se aduce și un bănuț la ele, ce sunt de fapt acatistele, și
când se citesc și unde; de ce ne facem semnul Sfintei Cruci când trecem pe
lângă o biserică, sau când ne așezăm la masă; de ce și de când se botează copii
de mici în Ortodoxie; de ce ne închinăm la sfintele icoane, de ce ne spovedim,
de ce ne împărtășim, de ce solicităm preotul acasă la sfeștanie, ce rol are Sfântul
Maslu, taina sănătății trupului și a sufletului. Trebuie să cunoașteți aceste răspunsuri în
primul rând pentru copii voștri apoi pentru că trăiți încă în furtuna sectară
venită de dincolo de ocean, sau din vestul protestant, și neștiind minimele
cunoștințe de credință, credință pentru care atâția români și-au jertfit viața
, mai ales prin Ardeal unde cotropitorii au vrut să șteargă Ortodoxia din
inimile românilor pentru că așa puteau mai repede să-i facă din Ion Ianoș și
din Gheorghe, Gyury. Sectele acestea, care în țara noastră și-au luat amploare,
unele dintre ele nu au istorie nici câți ani are mama mea, adică au pătruns în
țară, majoritatea pe la anii 1900 altele abia prin anul 1956. Dar ca să știți aceste
lucruri, trebuie să vă rupeți măcar 10 minute din timp și să vă documentați.
Apostolul Pavel ne îndeamnă să ne ferim de cei ce fac dezbinări în biserici, și
tulburare, de cei cărora le place închinarea la idoli, vrăjitoria, certurile,
mâniile și dezbinările. Poporul român este un popor care nu a născut din el
nici o sectă!! Nici o erezie nu își are
obârșia, născocitorul între fii neamului românesc. O afirmă , în lucrările lor
de etnografie, Nicolae Olahul, Dimitrie Cantemir și Simion Mehedinți. Aceștia,
și alții, arată caracteristica aceasta a creștinismului ortodox românesc, și
chiar spun că prin secolul al-XVII-lea, când mai ales prin imperiul Habsburgic
intră prozelitismul neoprotestant, până atunci, spuneam, românii nu au fost
zgândăriți de fenomenul sectar, și se pune starea aceasta de lucruri pe seama firii
blânde și evlaviei moștenite de la geto-daci, și a vechimii creștinismului
direct apostolic, al poporului nostru românesc, prin Sfântul Apostol Andrei. Noi între noi nu am avut certuri
dogmatice așa cum au zguduit Bizanțul sau Roma. Avem datoria să ducem mai
departe ceea ce părinții, bunicii , bunii și străbunii noștri au adus până la
inimile noastre, o credință, un botez, o limbă și un neam, și dacă s-o putea,
și de-o fi și-o fi, și ne-om înzdrăveni, și o singură țară românească. Nicolae
Olahu spunea: „Românii din Transilvania, Moldovlahia și Țara Românească au
aceeași origine, latină, și aceeași credință, ortodoxă.” Ortodoxia noastră a
fost stabilită la acest sinod pe care-l prăznuim noi astăzi, frați creștini,
Crezul nostru este crezul inspirat de Duhul Sfânt și semnat de cei 318 sfinți părinți, și avem
datoria să îl învățăm, să îl trăim, să îl avem călăuză în viața noastră de zi
cu zi. Suntem aici, la mănăstirea Crucea-de-Leac Dervent, unde Sfânta Cruce stă
mărturie vie și lucrătoare a credinței drepte Ortodoxe sădită de sfântul
Apostol Andrei și păzită de țăranul român, uneori cu pieptul, alteori cu inima,
dar totdeauna cu sfințenie! Rugând pe Bunul Dumnezeu să vă călăuzească pașii
spre casele frățiilor voastre, cu o inimă mai hotărâtă de a cunoaște
splendoarea cultului nostru ortodox bizantin, și mai împlinită duhovnicește,
mai plină de darurile Duhului Sfânt, închei acum aducându-vă aminte de cuvântul
părintelui Arhimandrit Arsenie Papacioc, fie-i pomenirea veșnic fericită: „În
viață, dragule, lucrurile minunate nu se cerșesc, se cuceresc!” Amin!
Comentarii