PARALITICUL DIN VITESDA
Doamne, om nu am.
Frați
creștini ortodocși,
De trei ani
de zile Hristos le propovăduia evreilor despre milă, despre despre consuferința cu cel ce suferă, despre
iubirea necondițonată de iubire despre o schimbare, o metamorfoză profundă a
valorilor umane, sub lumina Dumnezeului lui Avraam,lui Isaac și al lui Iacov,
despre renunțarea la „dinte pentru dinte” și
despre îmbrățișarea dăruirii
pentru celălalt, a întoarcerii obrazului.
De mai bine de trei ani de zile Hristos le vindeca
neputincioși, orbi, șchiopi, ologi, paralitici,
le înviase morții, le săturase pântecele a mulțimi de oameni
flămnzi, cu doar câteva pâini și câțiva
peștișori, îi ajutase chiar să
pescuiască, în chip minunat, atâta pește
cât nu prinseseră ei niciodată. Și iată-l astăzi pe Hristos la scăldătoarea
Vitezda, în Ierusalim, lângă „poarta
oilor”, una dintre intrările în cetate, numită așa pentru că acolo se spălau
măruntaiele animalelor aduce la templul lui Solomon, pentru jertfă. Era zi de sabat, Sâmbătă, zi de rugăciune la
evrei. Scăldătoarea aceasta Vitezda era mereu înțesată de oameni cu diverse
suferințe trupești, pentru că din când-în-când, un înger al Domnului cobora și
tulbura apa, și oricine intra în scăldătoare după tulburarea apei se făcea
sănătos de orice boală ar fi fost cuprins.( Aceasta preînchipuia botezul
creștin, care se face o singură dată și care iartă toate păcatele celui
botezat. ) Iisus Hristos trece prin mulțimea de oameni suferinzi. Știa bine că
e Sabat, și mai știa și că nu peste mult timp evreii îl vor răstigni, și că una
dintre acuze va fi și aceasta, că vindecă în zi de Sabath. Știa că
apropiindu-se Paștile evreiesc, iudeii îl vor ucide pe El, Mielușelul pentru
jertfă și Păstorul cel Bun. Dar iată-l trecând printre tot felul de bolnavi, și
oprindu-se în fața unui paralitic, cu mușchi atrofiați de puțina mișcare. Dacă
apa aceea servea la spălarea măruntaielor vietăților aduse spre jertfă (și
evreii jerfteau de obicei miei, iezi, țapi, viței și boi) vă închipuiți, având
în vedere clima toridă a Ierusalimului, ce duhoare era în jurul scăldătorii. Însă,
bolnavii, în nădejdea vindecării sunt totdeauna capabili să rabde orice.
Paraliticul în fața căruia se oprește Hristos suferea de 38 de ani. Păcatele
unei tinereți de mult apuse adusese peste el această mare suferință. Poate-și
bătuse părinții, poate își avortase copiii, poate rănise iubiri, sau trăia în
ascuns în păcate murdare, pe care legea lui Moise le înfiera, păcate în afara
firii, ori nu. Însă pentru că nici evanghelistul nu ne spune, înseamnă că nu ne
este de folos să cugetăm acum la ce păcate i-au zdruncinat atât de mult
sănătatea. Iată-l totuși că de treizeci și opt de ani omul acesta își târa
neputințele, nădăjduind totuși într-o vindecare.
Iisus intră
în vorbă cu el întrebându-l: „Voiești să te faci sănătos?” Ce întrebare mai era și aceasta? Doar știa
bine că pentru aceasta zăcea pe marginea acelei băi, pentru că spera în
vindecare. Și iată răspunsul omului: Doamne, Stăpâne,(era o formă politicoasă
de adresare la aceea vreme), NU AM OM să mă ajute să intru în scăldătoare când
se tulbură apa, și până să ajung eu, altul se scaldă și se face bine. Atât a
spus paraliticul. Atât. O, dar în fața unei astfel de realități, se vede treaba
că și Hristos rămâne tăcut. Știa și el starea decăderii umane, el care îl
văzuse pe Adam în Rai, în toată splendoarea creatoare a Tatălui, privea acum
omul decăzut, vedea că omenirea zidită de El nu mai avea oameni. Era doar o
adunătură de brute egoiste și insesibile, care credeau că e de ajuns să se
numească fii ai lui Avraam și au deja parte de Rai, indiferent de patimile care
le colcăiau în inimă. De aceea Iisus Hristos nu mai așteaptă răspunsul la
întrebarea pusă paralizatului, ci, în marea lui milostivire, rostește, parcă
scurt și parcă sec, dar cu putere în cuvânt, ca de fiecare dată: „Scoală-te,
ia-ți patul tău și umblă!”. Năcăjitul simte în el puterea întremându-i oasele,
întărindu-i mușchii atrofiați, se ridică și uimit, și nesigur, dar se ridică,
și vede că poate merge. Nu are amețeli, cum ar fi fost normal după atâta zăcut
pe prici, ci se ridică sănătos și de fericire urlă, strigă, râde, plânge,
zbiară, râde și iar plânge. În jurul lui se strâng cei aflați spre vindecare și
nu pricep ce se întâmplă, pentru că nici el nu pricepe și nu le poate spune. În
zarva imediat creată, că s-au strâns evreii în juru-i ca românul când vede
ursul dansând, Iisus profită de moment și pleacă, neașteptând mulțumiri. Mai
ales că venirea lui la
Ierusalim a fost aproape clandestină, se ferea să fie
cunoscut de iudei, pentru că de mult timp îl căutau să-l omoare.
Acum, auzind
zarva creată de paraliticul acesta care numai că nu dansa, de fericirea
tămăduirii, cu rogojina în spinare, strigând de bucurie că de treizeci-și-opt
de ani zace și acum umblă, nelipsiții farisei, cărturarii și căpeteniile
preoților, vin să vadă ce se întâmplă. Și când îl văd cu sarcina în spate urlă
la el mustrându-l că face ceea ce nu se cade a face în zi de Sabat.( Aveau, și
au, evreii o lege care nu le dădea voie să facă sâmbăta decât o mie de pași
(aprox un km), fără a face alte treburi. Calea celor o mie de pași trebuia să
le fie suficientă pentru a ajunge la sinagogă, și de aici și expresia lor că au
mers cale de o sâmbătă, pe care o întâlniți în Biblie.) Atunci cel vindecat le spune că cel care îl
vindecase i-a zis: „ia-ți patul tău și umblă”. Paraliticul nu-l cunoștea pe
Hristos, și nu putea spune cine l-a vindecat. Așa că fariseii îl lasă în pace.
Mai apoi prăpăditul se întâlnește cu Iisus Hristos în templu, și nici atunci nu
l-ar fi recunoscut dacă Mântuitorul nu i-ar fi grăit: „Iată, te-ai făcut
sănătos; de acum să nu mai păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ție ceva mai
rău. DIN ACESTA VORBE ȘTIM CĂ ÎN CAZUL PARALITICULUI PĂCATUL A FOST PRICINA
ACESTEI LUNGI ȘI GROAZNICE SUFERINȚE! Și cel vindecat se duce și-l pârăște pe
Iisus, spunând că El este cel care l-a vindecat și l-a pus să-și ia patul. De
ce am zis că îl pârăște? Pentru că deja în provincia aceasta evreiască, în care
se afla Ierusalimul, Iudeea, de mai bine de un an Iisus era căutat ca să fie prins
și ucis, iar El, cum am mai spus, mergea mai mult pe ascuns prin cetăți și
templu, tocmai pentru că mulți voiau sa-l ucidă. Iar iudeii, aflând că Iisus
l-a vindecat sâmbăta pe paralitic, și l-a mai pus să facă și ce nu se face în
zi de sabat, s-au umplut de mai multă ură și furie împotriva Domnului, și
hotărârea lor de-al ucide s-a amplificat.
Aceasta este
pe scurt imaginea faptelor relatate de Evanghelistul Ioan în pericopa de
astăzi.
De ce oare
au așezat sfinții părinți ca acum, într-a patra duminică după paști să ne
amintească despre vindecarea paraliticului de al scăldătoarea Vitezda, după ce
în Duminica Tomii îl descoperim pe Iisus Hristos mărturisit prima dată ca fiind
Dumnezeu și Domn, om pipăibil și Dumnezeu adevărat, Biruitorul morții și Dătător
de viață, și îl descopeream dumunica mironosițelor ca fiiind Cel Înviat și care
urmează să se Înalțe la Tatăl,
iată-l astăzi vindecând un paralitic de 38 de ani, adică de mulți ani. S-a
așezat această pericopă tocmai pentru a arăta rostul coborârii Fiului lui
Dumnezeu pe pământ, a adâncii lui smerenii, a Răstignirii, Îngropării și
Învierii Lui.
Ca și
paraliticul de astăzi, omenirea zăcea de
mult prea mult timp paralizată moral,
duhovnicește, și singură nu se mai putea vindeca oricâți îngeri ar mai fi trimis
Dumnezeu în ajutorul ei, îngeri numind, prooroci, oameni harismatici și
filosofi ai strălucitelor culturi ante Hristice. Cuvântul acesta de astăzi: „NU
AM OM” definește și caracterizează starea omului care nu era om a societății
omenești. NU MAI ERAU OAMENI
ÎN OMENIRE. De peste trei ani, cum am mai spus, Iisus Hristos le-a tot vorbit
despre valorile divine din om, și ei totuși, nu mai erau oameni. Îî voindeca de
lepră și nu știau să-i mulțumească; le sătura mulțimile cu pâine și ei voiau
să-l ucidă cu pietre, le învia morții și ei voiau să-l arunce de pe sprânceana
muntelui, le slobozea îndrăciți și ei îl acuzau că au demon, El le vorbea
despre el ca fiind ADEVĂRUL, CALEA, VIAȚA, LUMINA, ei se încăpățânau să
trăiască minciuna, rătăcirea, le mirosea sufletul a mort șii mâinele a sânge,
și pentru aceasta iubeau oscuritatea, întunericul. Și o, cât semeni iar omenire
cu paraliticul din Vitezda! Pentru aceasta a trebuit atunci Iisus Hristos să se
răstignească, să ia păcatele tale și să le urce pe Cruce, să le îngroape cu El
în mormânt, să le coboare la iad, și apoi să te învieze cu El, ducându-te la Tatăl, care te așteaptă cu
Brațele Părintești larg deschise.
Să luăm
aminte la ultimul îndemn al lui Hristos către paraliticul tămăduit, către
omenirea vindecată: Ia aminte aminte omule, ia aminte omenire că te-am ridicat
iar la cinstea de OM, și ți-am dat posibilitatea să fii „Dumnezeu și fii ai
celui Preaînalt.” Ți-am deschis ție creștine Porțile Împărăției cerești,
porțile veșnicei fericiri și ale bunăstării pe pământ. Ia aminte îți spun, să
nu mai păcătuiești ca să nu ți se întâmple ție ceva mai rău! Și oare ce poate
fi mai rău decât 38 de ani de nemișcare? Treizeci-și-opt de ani de așteptare
să-ți deie altul să mănânci, să te spele, să te ajute să vezi soarele și să te
învelească dacă-ți este frig… Mai rău decât aceasta este nemișcarea
veșnică,lipsa putinței de a te spăla și hrăni o veșnicie. Or, și mai rău, este
tocmai rătăcirea veșnică pe cărările pierzării.
O,
creștinule.. Creștinule care ai fost salvat prin Sângele și trupul cel sfânt al
lui Hristos Dumnezeu, cum te-ai înșelat tu și ai rupt în două cămașa lui
Hristos ,Biserica Lui cea Sfântă, Una, Apostolească și Sobornicească, în
blestemata zi a marii schisme din anul 1054. Cum ai păcătuit tu așa de repede
după doar o mie de ani, și a început să îți fie ție starea mai rea decât cea
din vremea Răstignirii. Soldtații romani nu au cutezat să rupă cămașa lui
Hristos și au aruncat sorții, dar tu, creștinule, creștinule, ai tras cu
vanitate când hăis când cea, și-ai rupt Biserica în două, terfelind însăși
esența credinței pe care o propovăduiești din prestolul de la Roma și de la Constantinopol:
Iubirea! Și acum vă certați între voi, unii admirând apusul, alții răsăritul,
certându-vă între voi, făcându-vă același reproș, de o mie de ani!
O creștinule
catolic, cum ai aruncat tu bulă papală peste altarul sfintei Sofia, în
Constantinopol, numind ceea ce Hristos a sfințit, spurcat și eretic, nemai
vrând să ai comuniune cu ei, renunțând la Capul Bisericii, la Hristos, și așezând în loc
un om, așezând un scaun, „sfântul scaun”, pe vicarius Dei, locțiitorul lui
Dumnezeu, de parcă Dumnezeu a plecat în vacanță. Ți-ai aruncat bula pe altarul
pe care tocmai se jertfea iar Hristos pentru neghiobia ta hrăpăreață, pentru
dorința ta de a devenii nu doar stăpânul sufletelor oamenilor, ci și al
averilor și vieții lor pământești. O, creștinule catolic orb, care te faci că
mai crezi în bilețelele care-ți aduc indulgența lui Dumnezeu… Dar care
Dumnezeu, creștinule catolic? Acela care și-a lăsat vacant Tronul Dumnezeirii,
ca să poată Papa să fie infailibil, chiar și când ordonă inchiziții???? Vai ție, omenire paralitică, de ce nu vrei tu
să-ți accepți condiția de chip și asemănare a Singurului Dumnezeu, care-a adus
singura poruncă, porunca Iubirii, și vrei cu tot deadinsul să-ți creezi alt
Dumnezeu. Un Dumnezeu după chipul și asemănarea ta viviată, coruptă și decăzută,
plină de vanități și orgolii. Vai ție omule, că așa de ușor renunți le numele
de fiu al lui Dumnezeu și preferi să te numești fiul maimuței. Nu cumva ți s-a
întâmplat cea ce ți-a spus însuși Hristos: ai păcătuit iară și ți s-a întâmplat
ție ceva mai rău?
Vai ție
creștinule ortodox român, care te tragi din neam de viteji și oameni luminați
de harul Duhului Sfânt, care ai primit credința direct de la apostolul Andrei,
și care ești singurul neam care nu ai dată de creștinare, care te botezi de mic
de către „popa Ioan”, cum ai ajuns tu să crezi mai mult în vrăji și descântece,
în farmece și babe, în horoscoape și sfinți de mucava, mai mult decât în
Dumnezeul străbunilor tăi, în Iisus Hristos cel Milostiv și de oameni iubitor,
slăvit în cultul nostru Ortodox-Bizantin. Cum ai ajuns tu să-ți umpli gura de
înjurături și drăcuieli, și să zici tot mai formal și mai rar Doamne-ajută; cum
ai ajuns tu să crești ghioarle și alte lighioane în casă, și să-ți arunci
copiii la canal, avortându-i? Nu vezi tu că ți-a paralizat conștiința? Nu vezi
tu că ai ajuns să numești amarul dulce si dulcele amar?
Vai ție
preote ortodox român, preote care te cârdășești cu politrucii ucigători de
neam, pentru că-ți mai aruncă și ție o lețcaie din când în când, care-i cade
printre degetele hrăpărețe, și apoi te privește ca pe un măscărici obligat să
îi dansezi cum îți cântă el. Și nu e de vină politrucul atât cât ești tu
preote, care ți-ai uitat menirea. Ai uitat că ești chemat de Hristos nu să stai
la mese cu toți ghiftuiții lumii, ci să alini suferința neamului, a românului
de rând desculț și calic, să fii gura lui cu care-și cere dreptul al pâine, să
fii lacrima lui cu care-și plânge rănile și tâlhăriile și nedreptățile, să fii,
dacă e nevoie, pumnul lui cu care bate în masă spre-a trezi conștiința adormită
de 70 de ani de comunism și neocomunism.
Nu cumva, preote ortodox român, asurzit de
zdrăngănitul galbenilor și de foșnetul verzișorilor, să nu mai auzi glasul lui
Hristos care-ți spune și ție: „Ia aminte
să nu mai păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ție ceva mai rău!” Ia aminte, ca
nu cumva, fiind cu ochii după zloții politicienilor și a marilor îngrășați ai
„sistemului ticăloșit” (așa cum i-a făcut plăcere să-l numească tocmai celui
care la moșit) să nu cumva să ajungi cum zice folclorul oltenesc: „să te culci
cu toți!”. Nu cumva, preote ortodox, tot frământând căciula în mâini și
milogind spoieli pe la porțile palatelor ministeriale, să nu ajungi să nu mai
vezi că ei înșiși, cei cărora le cerșești, sunt și ei cu capul sub tăișul cozilor
de topor ale lojelor masonice și ale ocultelor, care există neconstituțional în
țara asta, și care , încă de la formare au „iubit” creștinătatea și ortodoxia,
cu toată ura. Să nu ajungi, preote ortodox român, preocupat cu goana după cei
30 de arginți să-l răstignești iar pe adevăratul Dumnezeu, și apoi să-ți agăți
grumazul în așa fel încât epitrafilul să-ți devină ștreang, ca și
Iscarioteanului, și din apostol să devii talpă a iadului.
Cum uiți
atât de repede creștinule ortodox că ești urmașul lui Petre Carp,al lui Petre Țuțea, al lui Nicolae Paulescu, al
lui Gafencu, al lui Radu Gyr, ești nepot al preotului Gheorghe
Calciu-Dumitreasa și al părintelui Arsenie Papacioc care-ți grăiește: Dacă tu
te-ai șlefuit, te-ai înduhovnicit, la putința pe care o ai, dar sincer, cu
statornicie nemaipomenită, Dumnezeu îl ajută pe altul pentru că tu te-ai pus la
unct! Deci, se servește Dumnezeu de focul tău să-l aprindă pe celălalt, pentru
că focul deja arde în tine. De aceea trebuie să ardă inima în noi cu orice
chip.” Haidem dară, ținând candela credinței aprinsă să strigăm și noi plini de
căldură sufletească și lumină duhovnicească, Hristos cu adevărat a înviat!
Amin.
Comentarii